Osobní
Terénní
X
Citroën
AX
X
V provozu od - do: Cena vozidla od - do: Upřesnění modelu (např. TDI): Stav tachometru: Karoserie: Palivo: Počet dveří, počet sedadel: Výkon motoru od - do: Objem motoru od - do:






+ Výbava vozidla
+ Rozšířené parametry


Nebyla nalezena žádná vozidla odpovídající Vašemu výběru.
Reklama

Citroën AX- historie značky auta

Citroën AX je automobil s pohonem předních kol, kategorie supermini od francouzské automobilky Citroën, jehož historie se započala v roce 1986, a do ukončení výroby v roce 1998 bylo vyrobeno téměř 2,5 milionu kusů tohoto auta. Vůz byl představen v roce 1986 na pařížském autosalonu s cílem nahradit Citroën Visa a Citroën LNA. Nástupcem tohoto modelu se pak stal Citroën Saxo.
Citroen AX se dodával v těchto motorizacích:

  • 1.0 L I4 (benzín)
  • 1.1 L I4 (benzín)
  • 1.3 L I4 (benzín)
  • 1.4 L I4 (benzín)
  • 1.4 L I4 (diesel)
  • 1.5 L I4 (diesel)
  • Převodovka: 4-stupňová nebo 5-stupňová manuální


Vývoj tohoto modelu začal v roce 1983, a od svého uvedení na trh v říjnu 1986 bylo auto k dispozici jako třídveřový hatchback s 1,0, 1,1 a 1,4 litrovými OHC motory TU-série s řemenovým pohonem. Krátce nato byl uveden pětidveřový model s 1,4 diesel motorem, který byl později nahrazen 1,5 litrovým. Auto mělo plně nezávislé zavěšení kol, a televizní reklama propagující tento vůz se natáčela v Číně.
Rozměry auta:

  • Rozvor: 2280 mm
  • Délka: 3525 mm
  • Šířka: 1555 mm
  • Výška: 1355 mm
  • Pohotovostní hmotnost: 640-850 kg


Toto auto bylo velmi úsporné, a to především díky výborné aerodynamice a velmi nízké hmotnosti vozu v základní verzi. Toho bylo docíleno rozsáhlým použitím plastových panelů v nenosných prostorách auta, a různé tloušťky oceli v karoserii. Výrobní verze auta Citroën AX byla mnohem konzervativnější než původní verze vývojového prototypu, který měl blíže k Eco 2000 stylingu. V roce 1989 se podařilo prokázat nízkou spotřebu tohoto auta (2,7 l na 100 km), když ujelo celkem 1609 km z Doveru do Barcelony. Jednalo se o vůbec nejdelší ujetou vzdálenost na 45,5 L paliva, a to získalo autu Citroën AX místo v Guinessově knize rekordů jako nejúspornější auto.
K dispozici byla také varianta 4x4, ale s nevelkým úspěchem, pokud jej srovnáme s konkurenčním vozem podobného ražení Fiat Panda 4x4.
První představená verze tohoto auta (od roku 1987) byla AX Sport, se dvěma karburátory a motorem 1.3 produkujícím 95 koní (71 kW). Auto jezdilo na kultovních bílých ocelových kolech (5,5" x 14"), které se podobaly těm na "příbuzném" voze Peugeot 205 Rallye. AX Sport používal Solex ADDHE 40 karburátory až do roku 1990, kdy byly nahrazeny Weber DCOM 40s, stejně jako 205 Rallye 1,3. Sport AX měl kratší sací potrubí než 205 Rallye. Později byl Sport AX lehce přepracován, k dispozici v dalších barvách a s volitelnými koly GT. Později byl představen AX 14GT s jedním karburátorem a 1.4 motorem o síle 85 koní (63 kW) použitý také v Peugeot 205 XS. Od roku 1991 tento model využívá zcela předělané vstřikování paliva, které odpovídá přísným emisním předpisům EU.
Koncem roku 1991 byl zrevidován zavazadlový prostor a interiér auta. Následující rok byla zavedena nejsilnější varianta tohoto auta, AX GTi o síle 100 koní (75 kW). GT byl prodáván současně s GTi po dobu několika měsíců, ale nakonec byl stažen. Další modely byly představeny jako Forte, Spree, Elation a Dimension.

Citroën AX- historie značky auta (dokončení článku)  »

Reklama