Stroje
Zařízení
X
Liaz
Jina
X
V provozu od - do: Cena vozidla od - do: Upřesnění modelu (např. TDI): Stav tachometru: Karoserie: Palivo: Počet dveří, počet sedadel: Výkon motoru od - do: Objem motoru od - do:






+ Výbava vozidla
+ Rozšířené parametry


Nebyla nalezena žádná vozidla odpovídající Vašemu výběru.

Liaz - historie značky auta

Liaz (Liberecké automobilové závody) byl výrobce osvědčených nákladních vozů z ČR. Náklaďáky Liaz se vyráběly od roku 1957 až do roku 2002. Tato automobilka již neexistuje, ale ojeté Liazky budeme určitě na našich silnicích a v autobazarech ještě nějakou dobu potkávat.
Liaz byla česká automobilka, která se od roku 1951 do roku 2003 zabývala výrobou nákladních a speciálních vozů.
Název LIAZ je zkratkou celého jména - Liberecké automobilové závody. Sídlo automobilky však nebylo v Liberci, ale v nedalekém Jablonci nad Nisou - Rýnovicích.
Kořeny Liazu sahají až do roku 1907, kdy byla založena automobilka Reichenberger Automobilfabrik (RAF). Ta vyráběla osobní auta, autobusy a nákladní vozidla. V roce 1913, během 1. světové války, byla zakoupena firmou Laurin & Klement (dnešní Škoda Auto). Nákladní auta vyráběné zde před 2. světovou válkou však stále nesly značku Škoda, LIAZ byl jen název podniku. Tento stav trval až do poloviny sedmdesátých let minulého století.
Dne 1. ledna 1951 pak byl založený národní podnik Liberecké automobilové závody skládající se ze závodů v Rýnovicích, Mnichově Hradišti a Liberci, který se zabýval výrobou nákladních automobilů, zatím stále prodávaných pod značkou Škoda.
V roce 1975 měl Liaz už celkem 11 000 pracovníků, celková výroba pak dosáhla 13 600 užitkových automobilů. V té době byl LIAZ největším výrobcem nákladních automobilů v Československu.
Liaz i nadále rozšiřoval svoje výrobní kapacity do dalších měst, jako například do Mělníka a Přerova. Nákladní auta společnosti LIAZ se vyvážely do celého světa, zejména do spřátelených socialistických zemí, ale také do východní Asie nebo Latinské Ameriky. Mezi tehdejší zákazníky patřily i některé arabské země.
V Rýnovicích byl montážní závod autobusů Škoda 706 RO, později zde vznikla výzkumně-vývojová základna motorů, sídlilo zde vedení celého podniku a jediná výroba, která zde zůstala do současnosti, byla výroba klasických stojatých motorů.
V Mnichově Hradišti probíhala finální montáž vozů, byla zde výzkumně-vývojová základna vozidel a výroba podvozkových dílů.
V Liberci v Hanychově byla výroba ležatých motorů (zejména pro autobusové a železniční aplikace) a předních náprav, v Liberci-Ostašově se nacházela slévárna šedých odlitků.
Mělník byl místem výroby podvozkových rámů a vybraných dílů a slovenská Zvolen montáží valníků a výroby vybraných dílů a valníkových plošin.
V Přerově to pak byla montáž tahačů, ve Veĺkém Krtíši (také na Slovensku) výroba motorů staršího typu RT a výroba spojovacích hřídelí.
V Holýšově se odehrávala výroba kabin řidiče a v Jablonci nad Nisou byla stavba jednoúčelových strojů a stavební výroba.
Liaz - historie značky auta (dokončení článku)  »