Avia

>> zpět na značky
Avia

Auta značky Avia:

  • 20
  • 21
  • 31

Avia - historie značky auta

Avia logo značky Společnost Avia je původem česká firma, která byla založena v roce 1919 zakladateli Pavlem Benešem a Miroslavem Hajnem. Inženýři Avie začali s opravami letadem v dílně na Vysočanech, která původně sloužila starému cukrovaru. Netrvalo však dlouho a již rok po založení byl vyroben první dvousedadlový letoun AVIA BH 1.
Firma se rozrůstala a tak se v roce 1923 přemístila do Holešovic, kde byly vyrobeny další letadla, jako například jednoplošníky BH-7, BH-9 a BH-11. Model BH-11 byl úspěšný a mimo jiné získal také pohár COPPA d' ITALIA.
Následovala éra dvojplošníkových stíhaček, kterou odstartoval model BH-17. Avia pak vyrobila stíhačky BH-21 (1925), dopravní letadlo AVIA BH-25 (1926) a akrobatické modely BH-22 a BH-33 (1929), přičemž poslední z nich byl ve své době považovaný za jeden z nejlepších na větě.
Téměř deset let po založení firmy (1928-29) se Avia sloučila s koncernem Škoda a zároveň přišla o své zakladatele, kteří odešli jako šéfkonstruktéři do letadlového oddělení ČKD Praha.
V roce 1931 se firma znovu stěhovala, tentokrát do Letňan a zároveň se v té době stala největším leteckým podnikem v zemi.
Avia získala také nové vedení, šéfkonstruktérem se stal ing. Novotný. Následovala výroba stíhačky typu B-34, a B-534, kterou byla vybavená česká armáda.
Kromě výrobních úspěchů měla Avia také úspěhy na sportovním poli s akrobatickými letadly B-122 (1934) a B-422 s piloty Novákem, Hubáčkem, Širokým a Ambružem. »  Avia - historie značky auta (dokončení článku)  »

Avia - vyberte si ojeté auto z nabídky autobazarů:

Autosalony a autobazary Avia:

Avia - historie značky auta (dokončení článku)

Před válkou se Avia proslavila ještě bombardérem SB-2 (B71). Během okupace Avia vyráběla letadla typu Arado a letecké motory Argus, později to byly také motory Daimler 605 a 606.
Po válce vznikl proudový letoun Me 262, dvoumístná sportovní letadla Av 36 a Av 236, a Avia také vyráběla přestavby dopravních letounů DC 2 - Dakota, které byly využívány Československými aeroliniemi.
V poválečných letech se Avia soustředila na výrobu vstřikovacích čerpadel, trysek a valivých ložisek pro nákladní automobily a opravu nákladních vozů.
Během socialismu se Avia musela podřídit rozhodnutí vlády a orientovat se tak pouze na výrobu nových nákladních automobilů. V roce 1946 tak byl představen prototyp modelu Škoda R-706 a již o rok později byla vyrobena první série automobilů a autobusů. Modely byly úspěšné a vyvážely se i do zahraničí.
O několik let později, v roce 1952 se mohla firma navrátit ke svým základům - letecké výrobě.
Byla zahájena také výroba leteckých motorů a vrtulí a v roce 1954 největších v Československu vyráběných dopravních letadel IL-14, tohoto typu bylo vyrobeno několik verzí a postupně se počet míst zvýšil z 18 na 42.
Již v roce 1963 však byla ukončena výroba letounů a automobilka se věnovala pouze výrobě automobilů, leteckých motorů a vrtulí.
Prvním vozidlem byl model T-805, v roce 1961 pak následovala výroba nákladních automobilů střední tonáže Praga V3S a S5T a do roku 1988 to byl model V3S.
Následovaly varianty Pragy S5T - S5T-TN a v roce 1963 podvozkové skupiny pro obrněný transportér OT 64 (SKOT), který byl vyráběn v kooperaci s Pragou, Tatrou, ale také s některými polskými výrobci.
V roce 1965 Avia přijala nabídku francouzské automobilky Renault-Saviem na dva typy nákladních automobilů, které se začaly vyrábět na podzim roku 1968.
Byly to modely Renault-Saviem SG 4 Super Galion (později AVIA A30) a menší model SG 2 Super Goelette (později AVIA A15).
Firma se nadále rozvíjela a proto byla nutná přístavba nových hal. V té době již Avia vyráběla 17 tisíc vozů ročně.
Později se Avia soustředila především na modernizaci, u motorů byl zvýšen objem z původních 3,32 na 3,6 l a model AVIA A30 se v roce 1983 vyvinul na AVIA A31 a furgon AVIA A15 (později A20) se přetransformoval na AVIA A 21.
Během let 1974-1978 byly modernizovány modely s malými koly A20, 30, 40, které získaly rekonstruované nápravy, novou přístrojovou deskou, vylepšený interiér kabiny atd.
V roce 1986 byl Národní podnik AVIA, jehož součástí byly v té době i závody v Brně, Ivančicích a Žilině začleněn do Oborové hospodářské jednotky společně s podniky Praga, BSS, Metaz a Kutná Hora.
Na základě zákona byl 1. července 1988 založen nový státní podnik koncern AVIA. Kromě Avie do koncernu patřila také Praga, BSS a Dačické strojírny, přičemž Letňanský závod se soutředil na výrobu motorů a kabin a montáž podvozků a závody v Brně, Ivančicích a Žilině montovaly na podvozky účelové nástavby.
V Kutné Hoře pak byly vyráběny nápravy a v k.p. Praga převodovky pro nákladní automobily a autobusy a další díly, v Dačických strojírnách to pak byly autodíly pro naše automobilky.
Nabídka nástavb se brzy rozšířila o skříňové, izotermické, s chladicím agregátem, montážní plošiny, kontejnerové, sklápěče, odtahová vozidla, atd.
V Bulharsku, Jugoslávii a Maďarsku se na podvozcích vyráběných Avií vyráběly také malé autobusy.
V roce 1989 se koncertn rozpadl a rozdělil na jednotlivé samostatné podniky. Ve stejném roce také Avie zahájila montáž furgonů A21 FC z lisovaných dílů a v roce 1993 byla zahájena výroba modelů s motory s turbodmychadly A21T a A31T.
Mimoto byl navýšen výkon motoru na 65 kW, který tak splňoval normu EURO I. Následoval motor o výkonu 76 kW (resp. 85 kW) s mezichladičem, splňující normu Euro II. Dále došlo ke změně podvozku, brzd, technických parametrů atd.
Další změna v organizaci přišla v roce 1992, kdy byla Avia přetransformována na akciovou společnost a současně také vznikla nová společnost Avia - Hamilton Standard, která se zabývala výrobu leteckých vrtulí s akciovým podílem společnosti Avia.
O rok později byla produkce vrtulí přesunuta z Letňan do nových prostor nedaleko Staré Boleslavi, čímž byla ukončena letecká výroba v Letňanech.
V rámci privatizace byla i Avia postupně privatizována českými subjekty ze 66% a později i s jihororejskou Daewoo a rakouskou Steyr, které odkoupily celkem 50,2% akcií Avie, a staly se tak majoritním vlastníkem firmy. Následovalo přejmenování společnosti na DAEWOO AVIA, a.s.
Avia se tak stala výhradním dovozcem a distributorem vozů Daewoo pro Českou republiku.
Během dalších let probíhaly i jiné modernizace. V roce 1997 to bylo u vozů Avia řady A, také byly zavedeny typy Avia A 60 / 65/ 75 / 80, které měly nový podvozek s nýtovaným rámem, tuhou přední nápravou, předními kotoučovými brzdami, menšími koly 205/75 - 17,50" a motory splňující normy Euro II (o výkonech 76 kW nebo 85 kW) s pětistupňovými a šestistupňovými převodovkami. Kabiny byly modernizované a sklopné.
Od zavedené modelové řady A v roce 1968 do ukončení produkce 13. listopadu 2000 bylo vyrobeno celkem 250 000 těchto vozidel.
V roce 2000 pak byl představen nový vůz - Avia řady D.
V roce 2007 byla Avia koupena Indickou společností Ashok Leyland a přejmenovala se na Avia Ashok Leyland Motors (AALM). Brzy poté byly představeny modely s motory splňující normy Euro 4.
V současnosti Avia produkuje automobily v rozsahu 6,5 až 12 tun, přičemž v soupravě s přívěsem se jejich celková hmotnost může vyšplhat až na 21 990 kg.
Dále Avia právě vyvíjí vozidlo se vzduchovým pérováním a možností spodního závěsu, které by mělo být představeno v nejbližších měsících.

Autorecenze.cz
  • Uživatelské recenze a auto testy Avia

Na závěr pár statistických údajů

V naší databázi je celkem 11 inzerátů vozidel značky Avia.

Pro zajímavost, nejdražší auto značky Avia v naší databázi je vozidlo Avia A31TK montážní plošina MP16, r.v. 1995. Cena, kterou za toto vozidlo prodejce v inzerátu požaduje je 299 000,- Kč.

Nejnovějším inzerátem značky Avia z naší nabídky, je inzerát na prodej auta Avia A 75-L VALNÍK PLACHTA ROLOVAČKA ČELO, r.v. 1998. Chcete-li si pořídit svůj vlastní vůz značky Avia, tak toto auto může být vaše za 79 000,- Kč.