Fiat Panda

>> zpět na Fiat
Fiat

Auta značky Fiat:

  • Dino
  • Duna
  • Freemont
  • Marengo
  • Maxi
  • Qubo
  • Regata
  • Ritmo
  • Scudato
  • Sedici
  • Siena
  • Spider
  • Strada
  • Talento
  • Tempra
  • Ulysse
  • X 1/9

Fiat Panda - historie značky auta

Fiat Panda logo značky Fiat Panda je městský automobil vyráběný italskou automobilkou Fiat od roku 1980. Výroba auta probíhá ve dvou generacích od roku 1980 do současnosti. První generace se vyráběla do roku 2003 a dnes se často označuje jako "stará Panda", zatímco druhá generace vyrějící se od roku 2003 dodnes pod označením "Nová Panda", nebo italsky Nuova Panda.
Druhá generace byla také rok od svého uvedení na trh jmenována jako Evropské Auto Roku.
Design první generace Pandy je dílem designéra Giorgetta Giugiara. Karoserie byla poněkud "hranatá", ale v takovém stylu se v osmdesátých letech vyráběla většina modelů značky Fiat.
Auto bylo zaměřeno na cenovou dostupnost, snadné ovládání a udržbu. Mělo jít o podobné auto, jako byly dřívější úspěšné vozy Citroën 2CV (kachna), Renault 4 atd.
Fiat Panda sdílel mnoho mechanických prvků s jinými modely značky Fiat. Motory a převodovky si vypůjčil z Fiatu 127 a například vzduchem chlacený dvouválcový 652 ccm z modelu Fiat 126.
Panda měla sklopitelnou řadu zadních sedadel, ze které se při sklopení dala vytvořit postel, nebo se dala úplně vyjmout pro zvětšení úložného prostoru. První Pandy měly také odnímatelné a pratelné potahy a čalounění.
Fiat Panda se brzy setkal s velkým úspěchem po celé Evropě. V roce 1981 se umístil jako druhé nejlepší evropské auto roku. Z prvního místa jej "vystrnadila" třetí generace Fordu Escort.
Fiat Panda první generace byl vybaven buď již zmiňovaným dvouválcem o objemu 652 ccm (Panda 30), nebo vodou chlazeným čtyřválcem 903 ccm (Panda 45). V září roku 1982 byl do nabídky přidán další motor. Fiat Panda 34 používal vodou chlazený motor o objemu 843 ccm.
Na autosalonu v Paříži byla ve stejném roce představena Panda 45 Super. Auto mělo spoustu vylepšení, mimo jiné například pětistupňovou převodovku, novou mřížku a další.
V únoru roku 1983 byla přidána varianta 30 Super, která měla výbavový balíček Super, ale se slabším motorem. A o pár měsíců později – v červnu, byl představen Fiat Panda s pohonem 4x4 a s motorem 965 ccm o výkonu 48 koní (36 kW), odvozený z motoru Autobianchi A112. »  Fiat Panda - historie značky auta (dokončení článku)  »

Fiat Panda - vyberte si ojeté auto z nabídky autobazarů:

Fiat Panda 1.1, Serv.kniha, Klima Fiat Panda 1.1, Serv.kniha, Klima

ABS, AirBag 2x, Centrální zam. klíčem, Elektrická okna, Klimatizace manuální, Pohon přední, Rychlostní stupně 5x, Rádio přijímač, Servo, Skla tónovaná

102 000,- Kč

Fiat Panda 1.0 BSG Firefly 70k *789* Fiat Panda 1.0 BSG Firefly 70k *789*

ABS, AirBag 6x, Asistent-brzdový, Centrální zam. klíčem, Elektrická okna 2x, Imobilizér, Klimatizace manuální, Palubní počítač, Protiskluzový systém A

313 058,- Kč

Fiat Panda 1.1i KLIMA 22.500KM 1.MAJITEL Fiat Panda 1.1i KLIMA 22.500KM 1.MAJITEL

ABS, AirBag 2x, Klimatizace manuální, Převodovka manuální, Rádio přijímač, Servo

99 999,- Kč

Fiat Panda 1.2 LPG 69k *726* Fiat Panda 1.2 LPG 69k *726*

ABS, AirBag 6x, Asistent-brzdový, Centrální zam. klíčem, Elektrická okna 2x, Imobilizér, Klimatizace digitální, Palubní počítač, Protiskluzový systém

321 322,- Kč

Fiat Panda 1.2, LPG, ČR,1.maj, Serv.kniha Fiat Panda 1.2, LPG, ČR,1.maj, Serv.kniha

ABS, AirBag 6x, Centrální zam. klíčem, Elektrická okna, Klimatizace manuální, Palubní počítač, Pohon přední, Rychlostní stupně 5x, Rádio přijímač, Ser

180 000,- Kč

Fiat Panda 1.0 BSG 70k Cold Fiat Panda 1.0 BSG 70k Cold

Převodovka manuální

326 364,- Kč

Autosalony a autobazary Fiat:

AF Centrum - Fiat,Alfa Romeo,Abarth,Jeep,SsangYong

Autorizovaný prodejce vozů Alfa Romeo, Jeep, Abarth, Fiat, Fiat Professional a SsangYong. Servis vozidel, lakování vozidel. Prodej ojetých vozů všech

www.afcentrum.cz | Ostrava - Vítkovice, Výstavní 1130/119

HYKRO s.r.o.

Otevírací doba: Pondělí - Pátek 8:00–17:00 Prohlídky taktéž možné mimo otevírací dobu po předchozí domluvě.

www.hykro.cz | Praha 5 - Řeporyje, Ořešská 873

Fiat Panda - historie značky auta (dokončení článku)

Listopad 1984 přinesl modelu Fiat Panda mírný facelift, během kterého se výbavové varianty přejmenovaly na "L", "CL" a "S". Mechanicky ale auto zůstalo téměř v nezměněné podobě.
Prvním opravdovým faceliftem pak model prošel v lednu roku 1986. Vzduchem chlazený motor 652 ccm byl nahrazen vodou chlazeným motorem o objemu 769 ccm (výkon 34 koní) a 903 ccm byl nahrazen motorem o objemu 999 ccm (45 koní nebo 50 koní / 37 kW u verze 4x4). Vylepšení se dočkal jak exteriér, tak interiér vozu.
V dubnu roku 1986 byl představen další dieselový motor o objemu 1301 ccm a výkonu 37 koní.
V roce 1990 byla představena dvousedadlová verze Panda Elettra, s elektrickým pohonem na baterii, která byla umístěna místo zadních sedadel.
O rok později byla představená druhá faceliftovaná verze, která měla upravenou výbavu a pozměněný interiér i exteriér.
Auto bylo doplněno o motor o objemu 999 ccm a nebo úplně nový motor 1108 ccm FIRE o výkonu 51 koní (38 kW). Nová výbavová verze CLX měla ve standardní výbavě pěti-stupňovou převodovku.
Produkce Fiatu Panda byla ukončena v roce 2003. Díky celkem 23 letem výroby se Fiat Panda stal jedním z nejdéle prodávaných malých evropských vozů. První generace bylo vyrobeno 4 500 000 kusů.
V období od roku 1999 do roku 2003 klesala popularita a prodejnost Pandy a to zejména díky "zastaralosti" vozu, což vyplynulo i z průzkumu provedeného v roce 2000.
Po ukončení výroby první generace Fiatu Panda přišla na řadu druhá generace. Původně měl být model nazývaný Gingo, ale protože to bylo příliš podobné modelu Renault Twingo, Fiat se rozhodl zachovat jméno Panda. Fiat Pando se vyráběl v továrně Tychy v Polsku společností Fiat Auto Poland.
V roce 2007 byla do nabídky přidána menší třídvéřová verze Fiat Panda 500.
Panda si půjčila prvky stylingu z mini MPV a mini SUV.
Auto se stalo brzy populárním a v roce 2004 získalo ocenění Evropské Auto Roku.
Od září roku 2005 jsou všechny Pandy vybaveny systémy ABS, EBD a minimálně dvěmi airbagy.
Fiat byl ve finančních problémech, a proto potřeboval, aby měla Panda úspěch. Toto přání se splnilo a pouze během října roku 2005 se prodala půl milionu kusů tohoto auta.
Auto se velice dobře prodávalo zejména v Itálii a 21. července roku 2009 se vyrobil 1 500 000. kus – byla to modrá Panda Emotion s 1,3-litrovým dieselovým motorem.
Průzkum Top Gear Motoring Survey v roce 2006 označil Pandu jako osmé nejlepší auto z celkem 152 hodnocených vozů, zejména za svou spolehlivost, řemeslné zpracování, nízké náklady na údržbu a dobré jízdní vlastnosti.
Panda se využívala také například jako vozy policie a pošty.
V březnu roku 2007 byla Panda mírně revidována. Další úpravy následovaly o rok později.
Během historie výroby Fiatu Panda bylo vyrobeno mnoho limitovaných edicí. Například Active, Dynamic, Panda Alessi, Panda Jolly, Panda Terramare 4, Panda Luxury,Panda Hydrogen, Panda Tanker, Panda MultiEco, PanDAKAR, Panda Simba a Panda Aria.
Druhá generace Fiatu Panda byla vybavena těmito motory:
benzínové motory:

  • 1.1 Fire 8V, od roku 2003, 1,108 ccm 40 kW (54 PS, 54 koní)
  • 1.1 Fire 8V Eco, od roku 2008, 1,108 ccm 40 kW (54 PS, 54 koní)
  • 1.2 Fire 8V, od roku 2003, 1,242 ccm 44 kW (60 PS, 59 koní)
  • 1.2 Fire 8V Eco, od roku 2008, 1,242 ccm 44 kW (60 PS, 59 koní)
  • 1.2 Fire 8V Dualogic, od roku 2004, 1,242 ccm 44 kW (60 PS, 59 koní)
  • 1.2 Fire 8V 4x4, od roku 2004, 1,242 ccm 44 kW (60 PS, 59 koní)
  • 1.2 Fire 8V Natural Power, od roku 2006, benzín-methan, 1,242 ccm 44 kW (60 PS, 59 koní)-38 kW (52 PS, 51 koní)
  • 1.2 Fire 8V GPL (LPG), od roku 2008, 1,242 ccm 44 kW (60 PS, 59 koní)
  • 1.4 Fire 16V, od roku 2006, 1,368 ccm 74 kW (100 PS, 100 koní)


dieselové motory:

  • 1.3 Multijet 16V, od roku 2004, 1,248 ccm 51 kW (69 PS, 68 koní)
  • 1.3 Multijet 16V 4x4, od roku 2005, 1,248 ccm 51 kW (69 PS, 68 koní)
  • 1.3 Multijet 16V DPF, od roku 2007, 1,248 ccm 55 kW (75 PS, 74 koní)


V roce 2008 Fiat vyhrál spor nad čínskou automobilkou Great Wall Motor za kopii designu Pandy modelem Peri a čínská společnost tak musela zaplatit vysokou pokutu.
Fiat Panda bylo v obou generacích velmi úspěšné auto, které si získalo silnou fanouškovskou základnu díky již zmíněným kladům – snadné udržbě a ovladatelnost, účelnému designu a řemeslnému zpracování.

Na závěr pár statistických údajů

V naší databázi je celkem 29 inzerátů vozidel značky Fiat Panda.

Pro zajímavost, nejdražší auto značky Fiat Panda v naší databázi je vozidlo Fiat Panda 1.2 LPG 69k *597*, r.v. 2024. Cena, kterou za toto vozidlo prodejce v inzerátu požaduje je 329 587,- Kč.

Nejnovějším inzerátem značky Fiat Panda z naší nabídky, je inzerát na prodej auta Fiat Panda 1.2, ČR,2.maj, po STK, Klima, r.v. 2008. Chcete-li si pořídit svůj vlastní vůz značky Fiat Panda, tak toto auto může být vaše za 30 000,- Kč.