Fiat

>> zpět na značky
Fiat

Auta značky Fiat:

  • Dino
  • Duna
  • Freemont
  • Marengo
  • Maxi
  • Qubo
  • Regata
  • Ritmo
  • Scudato
  • Sedici
  • Siena
  • Spider
  • Strada
  • Talento
  • Tempra
  • Ulysse
  • X 1/9

Fiat - historie značky auta

Fiat logo značky Počátky automobily Fiat spadají do devadesátých let 19. století, kdy po automobilových závodech v roce 1895 část účastníků závodu dospěla k přesvědčení, že je čas v Itálii založit továrnu na výrobu aut. Dne 1. července 1899 vznikl projekt devíti osobností, které podepsali smlouvu o založení společného podniku v Turíně, do něhož vložili celkem 800 000 lir.
Prezidentem společnosti se stal právník Scarfiotti, viceprezidentem byl jmenován šlechtic Bricherasio a sekretářem byl Giovanni Agnelli, ten byl ve většině případů skutečným hnacím motorem nové společnosti. Společnost původně pojmenovali "Societá Anonima Fabbrica Italiana Automobili – Torino", ale název se většině společníků zdál příliš dlouhý, a tak začali používat zkratku nejdůležitějších slov v něm obsažených, a to F.I.A.T. Z této zkratky se postupem času stal nový název, vyslovovaný jako jedno slovo.
Dne 19. března roku 1900 Fiat vyrobil svůj první vůz, byl to Fiat 3,5 HP. Zkonstruoval ho Marcello Alessio a měl proti sobě umístěná sedadla pro 2 až 3 osoby, dvouválcový motor v zádi vozu a hadicové chlazení. Motor se dvěma horizontálně uloženými válci zkonstruoval inženýr Aristido Faccioli. Měl zdvihový objem 697 ccm a dával výkon 4,2 koňských sil při 800 otáčkách za minutu. Zadní kola byla poháněna řetězy a točivý moment se k nim od motoru přenášel přes kónickou spojku a třístupňovou převodovku. Nožní pásová brzda působila přímo na spojovací hřídel. Šasi bylo vyrobeno z pevných dřevěných hranolů, které byly v místech největšího namáhání okovány. Vůz měl již tenkrát odpružená kola. 420 Kg vážící automobil dosahoval rychlosti 35 km/h. Tohoto prvního vozu se prodalo celkem osm kusů, z nichž jeden dodnes stojí v automobilovém muzeu Carla Biscarettiho v Turínu. »  Fiat - historie značky auta (dokončení článku)  »

Fiat - vyberte si ojeté auto z nabídky autobazarů:

Fiat Tipo 1.4i, ČR,1.Maj.S.kn.46 tis.km! Fiat Tipo 1.4i, ČR,1.Maj.S.kn.46 tis.km!

ABS, AirBag 6x, Alu kola, Asistent-parkovací zadní, Centrální zam. dálkově, Denní svícení, Dětská sedačka Isofix, Elektrická okna, Handsfree, Imobiliz

255 372,- Kč

Fiat Panda 1.0 FireFly, Serv.kniha Fiat Panda 1.0 FireFly, Serv.kniha

ABS, AirBag 6x, Asistent-parkovací, Centrální zam. klíčem, Elektrická okna, Klimatizace digitální, Kontrola tlaku v pneu, Palubní počítač, Pohon předn

292 000,- Kč

Fiat 500 1.2, Serv.kniha, Klima Fiat 500 1.2, Serv.kniha, Klima

ABS, Alu kola, Centrální zam. klíčem, Elektrická okna, Klimatizace manuální, Kontrola tlaku v pneu, Palubní počítač, Pohon přední, Protiskluzový systé

300 000,- Kč

Fiat 500 1.4 16V, Serv.kniha Fiat 500 1.4 16V, Serv.kniha

ABS, AirBag 6x, Centrální zam. klíčem, Elektrická okna, Klimatizace manuální, Kontrola tlaku v pneu, Palubní počítač, Pohon přední, Protiskluzový syst

146 000,- Kč

Fiat Sedici 2.0 MultiJet, 4X4 Fiat Sedici 2.0 MultiJet, 4X4

ABS, AirBag 4x, Alu kola, Asistent-parkovací, Centrální zam. klíčem, Elektrická okna, Klimatizace digitální, Palubní počítač, Pohon 4x4, Rychlostní st

130 000,- Kč

Fiat Dobló 1.4 T-Jet, 7Míst, Klima, 1Maj Fiat Dobló 1.4 T-Jet, 7Míst, Klima, 1Maj

ABS, AirBag 6x, Asistent-parkovací, Centrální zam. klíčem, Elektrická okna, Klimatizace manuální, Kontrola tlaku v pneu, Palubní počítač, Pohon přední

380 000,- Kč

Autosalony a autobazary Fiat:

AF Centrum - Fiat,Alfa Romeo,Abarth,Jeep,SsangYong

Autorizovaný prodejce vozů Alfa Romeo, Jeep, Abarth, Fiat, Fiat Professional a SsangYong. Servis vozidel, lakování vozidel. Prodej ojetých vozů všech

www.afcentrum.cz | Ostrava - Vítkovice, Výstavní 1130/119

HYKRO s.r.o.

Otevírací doba: Pondělí - Pátek 8:00–17:00 Prohlídky taktéž možné mimo otevírací dobu po předchozí domluvě.

www.hykro.cz | Praha 5 - Řeporyje, Ořešská 873

Fiat - historie značky auta (dokončení článku)

Zájem o vozy značky Fiat byl velmi slušný, ale firma si musela na skutečně prosperující výrobu ještě nějaký čas počkat. Ještě během roku 1900 byl vyroben další typ automobilu, který vycházel z prvního modelu, ale už měl motor o objemu 1 082 ccm, dával při 1 000 otáčkách výkon 10 koní a dosahoval rychlosti až na 60 km/h. Byl označen jako Fiat 6 HP.
Velmi důležitá technická změna se u Fiatu objevila hned v prvním roce dvacátého století. Fiat tehdy vyrobil nový model, pojmenovaný Fiat 8 HP. U něj si konstruktér Faccioli zaexperimentoval a umístil motor dopředu. Tím se v přední části vozu poprvé objevila krátká kapota, pod kterou byl motor ukryt.
V tom samém roce se Fiat zúčastnil 1 642 km dlouhého etapového závodu kolem Itálie. Do závodu přihlásil hned 8 vozidel modelu 8 HP. Všechna nasazená auta dojela do cíle, a tím potvrdila svou kvalitu. To prolomilo počáteční nedůvěru zákazníků a ti si začali v sídle továrny doslova "podávat dveře". Do konce roku bylo úspěšně prodáno 100 automobilů.
V roce 1903 se firma začala angažovat i v dalších strojírenských odvětvích. Začala například vyrábět nákladní automobily a lodní motory. V následujícím roce začal Fiat vyrábět svůj první model, určený hlavně na export. Byl to velký vůz nazvaný Fiat 60 HP s motorem o objemu 10,5 litru a výkonem 60 koní.
V roce 1910 vyrobil Fiat první italský taxík. Pojmenovali jej "Model 1 Fiacre" a vyznačoval se zejména vysokou hospodárností. Konstruktéři Fiatu měli za to, že pro jízdu ve městě je důležitější úspornější vůz, než vysoký výkon motoru. Postavili tedy automobil s motorem o objemu jen 2 200 ccm, který dával výkon 16 koní a byl na tehdejší dobu velice úsporný. Motor byl tehdy poprvé spojen se čtyřstupňovou převodovkou. Tento taxík byl velmi levný. Díky tomu se stal velkým prodejním šlágrem. Prodalo se ho více než 2 100 kusů a to nejen v Itálii, ale také v Paříži, Londýně nebo v New Yorku.
Na přelomu desátých a dvacátých let 20. století začal Fiat vyrábět první dieselové motory. Byly určené hlavně pro ponorky italského námořnictva. Za první světové války se musel Fiat zaměřit kromě výroby osobních automobilů také na vývoj a výrobu nákladních vozů pro armádu. Firma vyráběla také letecké motory, letadla a kompletní pohonné jednotky pro lodě.
Jedním z nejúspěšnějších automobilů v celé historii značky Fiat byl model 508, známý také pod jménem Balilla. Tento vůz byl představen v roce 1932 na autosalónu v Miláně a způsobil skutečnou senzaci. Model 508 měl vysoký výkon a vynikající jízdními vlastnosti. I přesto, že byl vůz malý, měl v sobě zabudované to nejlepší, co tehdejší automobilová technika nabízela. Podobně jako ostatní vozy své doby se i Balilla vyráběla v mnoha karosářských variantách, například jako čtyřmístná dvoudveřová limuzína, čtyřdveřový phaeton, spider, kupé a později také jako sportovní model Mille Miglia s mimořádně povedenou dvoudveřovou aerodynamickou karoserií a motorem s vyšším kompresním poměrem. Tohoto modelu se prodalo prodalo 113 000 kusů.
V roce 1946 zemřel tehdejší prezident Fiatu, senátor Agnelli. Po němž nastoupil na místo generálního ředitele a předsedy představenstva profesor Valletta. Ten zvýšil základní majetek společnosti až na 12 miliard lir. Pod jeho vedením se rychle rozběhla produkce předválečných modelů, zejména typů 500 Topolino. V roce 1947 se vyrobilo celkem 34 352 vozů včetně užitkových automobilů. V roce 1949 pak počet celkově vyrobených vozů překročil hranici 79 000 kusů.
V roce 1950 byl vyrobený první auttomobil Fiat, který byl zkonstruovaný po druhé světové válce. Byla to varianta úspěšné "pětistovky" s názvem 500 B a s vylepšeným motorem o výkonu 16,5 koní a maximální rychlosti 95 km/h. Další model Giardiniera, měl již modernizovanou karoserii, vybavenou například topením využívajícím teplého vzduchu přivedeného od motoru.
Další zcela nový poválečný model byl model 1400. Ten měl již blatníky integrované do karoserie, samonosnou ocelovou karoserii a částečně synchronizovanou převodovku. Další zajímavý vůz byl model pojmenovaný Campagnola, jehož konstrukce byla inspirována americkým jeepem. Vůz měl poháněna všechna čtyři kola, motor byl o objemu 1,9 litru a výkonu 53 koní. Převodovka neměla redukci, ale zato měla extrémně "krátký" první rychlostní stupeň, se kterým dokázal překonat stoupání až 85%.
V padesátých létech 20. století se Fiatu vedlo dobře. Byla to léta mohutného rozmachu, vývojové a konstrukční oddělení se překonávaly. Firma vyráběla celou řadu osobních aut, ale také nákladních vozů a velký úspěch zaznamenala i v leteckém průmyslu, když postavila první tryskové letadlo Fiat G 80. Navíc vyráběla i motory do lodí a lokomotiv. V roce 1953 zaměstnával Fiat celkem 71 000 lidí a jeho kapitál vzrostl až na 57 miliard lir.

Na závěr pár statistických údajů

V naší databázi je celkem 629 inzerátů vozidel značky Fiat. Mezi těmito inzeráty jsou nejčastěji ojetá auta Ducato, 500, Dobló, Tipo a Freemont. Během včerejšího dne hledali zájemci o tuto značku nejčastěji auto inzeráty modelů Tipo, Freemont, Punto, Dobló a 500X.

Pro zajímavost, nejdražší auto značky Fiat v naší databázi je vozidlo Fiat Ducato L4H3 KRS CRUISER LINE, r.v. 2022. Cena, kterou za toto vozidlo prodejce v inzerátu požaduje je 1 611 570,- Kč.

Nejnovějším inzerátem značky Fiat z naší nabídky, je inzerát na prodej auta Fiat Panda 1.0 FireFly, Serv.kniha, r.v. 2021. Chcete-li si pořídit svůj vlastní vůz značky Fiat, tak toto auto může být vaše za 292 000,- Kč.