Mazda 323

>> zpět na Mazda
Mazda

Auta značky Mazda:

  • E1600
  • E2200
  • MX
  • Millenia
  • Protege
  • RX
  • RX-6
  • RX-7
  • RX-8
  • Xedos

Mazda 323 - historie značky auta

Mazda 323 logo značky Mazda 323 nebo též Mazda Familia je rodinné auto nebo také kompaktní vůz vyráběný japonskou automobilkou Mazda od roku 1964 do roku 2003. Mazda 323 byla vyráběna v Hirošimě v Japonsku, v Taiwanu, Malaysii, v Jižní Africe, Kolumbii a na Novém Zélandě.
Mazda 323 byla prodávaná také pod jmény Mazda 1000, 1200, 1300, 800, 808, a 818. V Severní Americe se auto prodávala také jako Mazda GLC, 323 a Protegé.
V Jižní Africe pak pod jménem Étude, osmá generace auta se v Kolumbii nazývala Allegro.
Mazda 323 byla prodávána také Fordem jako Ford Laser a Meteor v Asii a některých státech Latinské Ameriky, a od roku 1991 jako Ford Escort a Mercury Tracer v Severní Americe.
V roce 2004 byla Mazda 323 nahrazena modelem Mazda Axela.
První generace se objevila v říjnu roku 1963. Design auta je dílem tehdy mladého Giorgetta Giugiara, který pracoval pro Carrozzeria Bertone,
V souladu s politikou Mazdy byla první Mazda 323 zpočátku k dispozici pouze jako dvou-dveřový vůz kombi nazvaný Familia Van. V říjnu 1964 byl do výroby zaveden 4-dveřový sedan a v listopadu také dvou-dveřový sedan. Design verzí sedanu byl údajně inspirován modelem Chevrolet Corvair.
Od listopadu roku 1964 byla dostupná také verze pick-up.
Mazda Familia první generace byla prodávána na jiných trzích také jako Mazda 800. »  Mazda 323 - historie značky auta (dokončení článku)  »

Mazda 323 - vyberte si ojeté auto z nabídky autobazarů:

Autosalony a autobazary Mazda:

ADJ.CZ spol. s r.o.

Prodej nových, předváděcích a ojetých automobilů, výkup za hotové, dovoz na objednávku, prodej na úvěr i leasing, financování vozů, pojištění vozů.

www.adj.cz | Jihlava, ul. Romana Havelky 315/19a

AUTO FIŠER

VOLEJTE ZDARMA 800 37 37 37.Po dohodě na telefonu kdykoliv.

www.autofiser.cz | Bruntál, Staré Město u Bruntálu 61

Auto Palace Brno s.r.o.

Nabídka pro individuální zákazníky a firmy Autorizovaný servis Zkušební jízdy zdarma Komisní prodej

www.autopalace-brno.cz | Brno, Řípská 22

Auto Palace Butovice s.r.o.

Prověřené ojeté vozy vykoupené od našich stálých zákazníků. Vozidla procházela kontrolou v našem autoservisu. Máte na výběr z více jak 70 kvalitních o

www.autopalace-butovice.cz | Praha 5 - Nové Butovice, Bucharova 16

Auto Palace Spořilov, s.r.o., AUTOPOINT

prodej : 296 574 000 výkup : 296 574 349

www.autopoint.cz | Praha 41, Na Chodovci 2457/1

SOME J. HRADEC s.r.o.

KONCESIONÁŘ PEUGEOT. Autorizovaný prodejce nových vozidel značky PEUGEOT A MAZDA. PRODEJ OJETÝCH VOZIDEL - po prohlídce s cerfitikátem

www.somejh.cz | Jindřichův Hradec, Jarošovská 1267/II

Mazda 323 - historie značky auta (dokončení článku)

V nabídce byl motor o objemu 782 ccm, také známý jako White Engine - Bílý Motor.
Kompletně nová Familia 1000 Coupé byla uvedena na trh v listopadu roku 1965, s motorem o objemu 985 ccm SOHC "PC".
Přibližně ve stejné době, byl motor o objemu 782 ccm modernizovaný a došlo k přidání tří koňských sil. Po náporu nových 1-litrových vozidel konkurentů Mazdy byl v lednu roku 1967 přidán další motor o objemu 987 ccm OHV (PB), který poháněl nové verze 1000 Sedan a Van.
1-litrový sedan a van jsou snadno rozeznatelné podle jejich širších zaokrouhlených obdélníkových světlometů.
Výroba Mazdy 323 první generace pokračovala až do listopadu roku 1967, ale výroba van verze pokračovala až do nahrazeni v únoru roku 1968. Během historie výroby první generace bylo vyrobeno 400 000 kusů Mazdy, 130 473 z nich byly sedany a kupé. Kolem 10 000 kusů první generace auta bylo vyvezeno do zahraničí, především do Austrálie a Oceánie.
V roce 1967 byla představena druhá generace Mazdy 323 s motorem o objemu 987 ccm.
Na některých trzích se auto prodávalo pod jménem Mazda 1000. Na základě této generace byl postaven také model Mazda R100.
Později byla motorizace doplněna o motor o objemu 1169 ccm I4, se kterým se tato Mazda vyvážela do zahraničí jako Mazda 1200.
V této verzi byla Mazda v Evropě poprvé představena na pařížském autosalonu na podzim roku 1968.
Od roku 1970 byla Mazda 323 prodávána s novým designem a motorem 1,3 l, v zahraničí byla prodávána jako Mazda 1300.
Druhá generace Mazdy 323 byla tedy prodávána s následujícími motory:

  • 1968–1973 – 987 cc, I4, 50 koní (37 kW)
  • 1968–1970 – 1,2 L (1169 cc,) I4, 58 koní (43 kW)
  • 1970–1973 – 1,3 L (1272 cc,) TC I4, 69 koní (51 kW)


Od roku 1974 do roku 1982 Kia Motors vyráběla variantu druhé generace Mazdy 323 jako Kia Brisa v továrně v Sohari v Gwangmyeongu v Jižní Koreji.
Verze 1200 byla v roce 1971 a 1973 nabízena v USA. Verze z roku 1971 byla první Mazda 323 poháněná pístem a prodávaná v USA, a byla prodávána spolu s verzí R100 ve dvou a čtyř-dvéřové verzi.
Tato verze auta byla nahrazena příští rok modelem 808 (Grand Familia).
Mazda Familia AP (prodávaná jako Mazda 323 na většině světových trhů, v Severní Americe byla nabízená s označením GLC neboli Great Little Car) debutovala v lednu roku 1977 jako favorit v kategorii subkompaktních vozů s pohonem na zadní kola. U této třetí generace bylo poprvé použito ozačená 323.
Mazda 323 třetí generace tak nahradila model Grand Familia (818).
Na výběr byly karosářské varianty hatchback a kombi, obě varianty auta se nabízely v tří i pětidvéřové verzi.
V nabídce byly tři motory o objemech 985 ccm PC, 1 272 ccm TC, nebo 1415 ccm UC.
Mazda 323 sdílí mnoho komponentů se starším modelem Mazda Grand Familia.
V Jižní Africe byl dostupný model 1 600 ccm, motor však nebyl z dílny Mazdy, ale byl použit motor z vozu Mitsubishi Saturn.
Tato generace byla nahrazena v roce 1980, ale výroba kombi probíhala až do roku 1986. V roce 1981 prošlo kombi faceliftem.
V nabídce třetí generace Mazdy 323 byly tyto motory:

  • 1,0 L PC, 45 koní DIN (33 kW) – pouze pro export
  • 1,3 L TC (1977 –1978) 60 koní DIN (44 kW) / 72 PS (53 kW) - v Japonsku
  • 1,4 L UC (1978 - 1980) 83 PS (61 kW) - v Japonsku


Původně byly motory doplněny o čtyř-rychlostní manuální převodovku, ke které byla později jako alternativa přidána pěti-rychlostní manuální převodovka a tří-rychlostní automatická převodovka.
Současně byly kulaté světlomety nahrazeny čtvercovými (s vyjímkou verze van) spolu s aktualizací stylingu a mechanizace.
V USA byla Mazda GLC nabízena pouze s jedním motorem.
V Indonésii byl model prodáván společností Indomobil Group jako Mazda MR90 (ve verzi hatchback) mezi lety 1990 a 1992, Baby Boomers (hatchback) mezi lety 1992 1994, a Vantrend (kombi) mezi lety 1993 a 1997.
V roce 1980 byla představená kompletně nová čtvrtá generace Mazdy 323 - BD Familia, subkompaktní vůz s pohonem na přední kola.
Mazda 323 čtvrté generace byla dostupná jako hatchback a sedan.
Auto bylo vyvinuto ve spolupráci s Fordem, a mělo dvojče nazývané Ford Laser (a Ford Meteor – čtyřdveřový model prodávaný v Austrálii).
Nová série motorů Mazda E, byla vyvinuta speciálně pro Mazdu BD. Motor čtvrté generace Mazdy 323 byl nabízen ve třech objemech:

  • 1,1 l (1,071 ccm) E1, 55 koní (40 kW)
  • 1,3 l (1,296 ccm) E3, 68 koní (50 kW)
  • 1,5 l (1,490 ccm) E5, 75 koní (55 kW)
  • 1,5 l (1,490 ccm) E5S, 85 koní (63 kW)


Prodeje modelu Mazda 323 čtvrté generace překonaly i konkurenční Toyotu Corolla. Mazda 323 z roku 1980 byla prvním vozem s pohonem na přední kola od modelu R130. Byla jediným modelem Mazdy s pohonem na přední kola prodávaným pod označením GLC.
Paralelně byla prodávána také verze kombi, která ale byla mírným faceliftem předchozí generace.
Mazda 323 získala ocenění magazínu Wheels - Car of the Year pro rok 1980.
V lednu roku 1985 byla představena nová pátá generace Mazdy 323.
První rok bylo toto auto dostupné jen jako hatchback nebo sedan, verze kombi byla přidána v listopadu roku 1985.
Verze Ford Laser ve variantě sedan a kombi byly téměř identické jako Mazda 323, měly však mřížku Fordu.
Tato generace byla prodávána v USA do roku 1989, verze kombi se vyráběla na většině trhů až do roku 1994/95 s novou mřížkou a světlomety.
V Jižní Africe se toto auto prodávalo také jako Ford Tonic až do roku 2003.
Také se vyráběl pick-up založený na přední části Mazdy 323 pod jménem Rustler.
V roce 1991 byl model z Jižní Afriky exportován do Velké Británie pod jménem Sao Penza s motorem o objemu 1.3 l. Auto bylo prodáváno také v Austrálii mezi lety 1989 a 1991 s malými úpravami pod označením BF.
Mimořádně byla dostupná také verze kabriolet.
V nabídce páté generace byly během let tyto motory:

  • 1985–1986 – 1,1 l (1 071 ccm) E1, 8 V, 55 koní (40 kW)
  • 1985–1986 – 1,3 l (1 296 ccm) E3, 8 V, 68 koní (50 kW)
  • 1987–1989 – 1,3 l (1 324 ccm) B3, 66 koní (49 kW)
  • 1985–1989 – 1,5 l (1 498 ccm) B5, 12 V, 73 koní (54 kW)
  • 1985–1989 – 1,6 l (1 597 ccm) B6, 8 V, 103 koní (76 kW)
  • 1985–1989 – 1,6 l (1 597 ccm) B6T, turbo, 16 V, 143 koní (105 kW)
  • 1985–1989 – 1,7 l (1 720 ccm) PN, Diesel, 8- V, 57 koní (42 kW)
  • 1985–1988 – 1,5 l (1 490 ccm) E5, 2 barrel, 8 V, 73 koní (54 kW) 4WD, Model BF5R
  • 1991–1994 – 2,0 l (1 998 ccm) FE-DOHC, EFi, 16 V, 146 koní (109 kW) (pouze pro Jižní Afriku)


V roce 1989 byla představena šestá generace Mazdy 323 ve verzi 3-dvéřového hatchbacku, 5-dvéřového fastbacku, a 4-dvéřového sedanu. 5-dvéřový fastback byl prodáván pod jménem Familia Astina, nebo 323F či 323 Astina. Kombi, označené jako BF, bylo představeno v roce 1985.
Sedan byl v Severní Americe prodáván pod jménem Protegé, verze hatchback si zachovává jméno Mazda 323.
V Kanadě byla Mazda prodávána pod jménem GT v letech 1990, 1991 a 1993. Model byl doplněn o motor 1,8 BP, který byl použit také u modelu z let 1991 až 1994 - Ford Escort GT.
Pro šestou generaci bylo také vytvořeno dvojče Ford Laser, které bylo v USA prodáváno pod jménem Ford Escort.
V Evropě byla šestá generace označována jako Mazda 323F a byla dostupná s motorem o objemu 1,6 l nebo 1,8 l s šestnácti ventily.
V Americe byla verze Protegé - LX známá pro prostorný interiér, sportovní jízdní vlastnosti a výkonný motor (125 koní, 93 kW).
Na Novém Zélandu byly modely BG vyráběny se sklěněnými světlomety (místo plastových) a motor měl maximální rychlost 240 km/h.
Výroba šesté generace Mazdy 323 byla ukončena 24. května roku 1994.
V nabídce šesté generace Mazdy 323 byly tyto motory:

  • 1989–1991 – 1,6 l (1 598 ccm) B6, 8 V, 87 koní (64 kW)
  • 1989–1994 – 1,8 l (1 839 ccm) B8, FI, 16 V SOHC, 103 koní (77 kW)
  • 1989–1994 – 1,8 l (1 839 ccm) BP, FI, 16 V DOHC, 125 koní (96 kW)
  • 1989–1994 – 1,8 l (1 839 ccm) BPT, FI, 16 V DOHC, turbo, 185 koní (135 kW)
  • 1991–1994 – 1,8 l (1 839 ccm) B8, FI, 16 V SOHC, 165 koní (123 kW)
  • 1992–1993 – 1,8 l (1 839 ccm) BPD, FI, 16 V DOHC, turbo, 209 koní (156 kW)
  • 1990–1993 – 1,3 l (1 324 ccm) B3, 75 koní (55 kW)
  • 1990–1993 – 1,7 l (1 720 ccm) PN, Diesel, 8 V, 57 koní (42 kW)


Mazda Familia Infini byla produkovaná od roku 1989 do roku 1990 jako speciální sportovní verze Mazdy 323. Většina výbavy Infini je podobná k americkému modelu LX version, ale japonský model je aktualizovaný. Mazda Infini byla dostupná pouze v tmavě zelené barvě karoserie a bylo vyrobeno pouze okolo jednoho tisíce kusů této limitované verze.
V roce 1992 byla přidána ojedinělá verze JDM GT-R. Interiér byl celý vyvedený v kůži a působil luxusním dojmem.
Mazda 323 šesté generace byla příbuzná k modelům Mazda Familia Astina, Eunos 100, Ford Laser, Ford Escort, Mercury Tracer a Kia Sephia.
Model BH – sedmá generace Mazdy 323 byla odhalena pro domácí japonský trh v roce 1994 s pohonem na přední kola a 4x4.
Produkce sedmé generace byla zahájena v 8. srpna roku 1994, a byla ukončena 18. června roku 1998.
Oproti předchozí generaci Mazda 323 povyrostla, a rozvor čtyř-dvéřového sedanu je jen o pár milimetrů kratší než vůz střední kategorie, Toyota Camry.
V Severní Americe byl nabízen ojedinělý model Mazda ES, doplněný o motor Miaty o objemu 1,8 l.
Stejný model se dostal do prodeje i v Austrálii a to v roce 1994.
Verze Mazda Protegé se stala Kompaktním vozem roku 1995 v Severní Americe.
Sedmá generace Mazdy 323 byla dostupná s následujícími motory:

  • 1994–1998 – 1,5 l (1 489 ccm) Z5, FI, 16 V DOHC, 89 koní (66 kW)
  • 1994–1996 – 1,8 l (1 840 ccm) B8, 114 koní (84 kW)
  • 1994–1996 – 2,0 l (1 995 ccm) KF V6, FI, 24 V DOHC, 144 koní (106 kW)
  • 1995–1999 – 1,3 l (1 324 ccm) B3, 74 koní (54 kW)
  • 1995–1999 – 1,8 l (1 840 ccm) BP, FI, 16 V DOHC, 131 koní (96 kW)
  • 1995–1999 – 2,0 l (1 998 ccm) RF, Diesel, 8 V, 71 koní (52 kW)


V nabídce byly tyto varianty:

  • čtyř-dvéřový sedan (Protegé v Severní Americe, 323-Protegé v Austrálii a Étude v Jižní Africe)
  • tří-dvéřový hatchback (Familia Neo v Japonsku, 323C v Evropě, a Ford Laser Lynx)
  • kombi nazývané jako Familia Van, rovněž dostupné v Japonsku


V roce 1994 byla pro japonský domácí trh zahájena také výroba modelu Mazda Familia Neo.
Verze pěti-dvéřový hatchback a čtyř-dvéřový sedan byla v Japonsku prodávána jako Mazda Lantis, v Austrálii a Jižní Africe jako Mazda 323 Astina, v Kolumbii jako Mazda Allegro a v Evropě jako Mazda 323F.
Modely byly postaveny na platformě odvozené od ostatních verzí Mazdy 323, design byl dílem designérů společnosti Porsche a motorizace zahrnovala motory o objemech 1,5 l, 1,8 l a 2.0 l V6, který je sdílený s modelem Eunos 500.
Sedmá generace byla příbuzná k modelům Mazda 323F/Lantis/Allegro, Ford Laser, Ford Escort a Mercury Tracer.
Upravená osmá generace Mazdy 323 BJ byla představena 9. června roku 1998.
V nabídce byly verze sedan, pěti-dvéřové kombi S-Wagon (prodávané jako Protegé5 v USA a v Kanadě a jako Astina NU v některých asijských zemích), tří-dvéřový hatchback a tradiční pěti-dvéřové kombi Wagon.
U osmé generace je dostupná automatická převodovka 4EC a dvě pěti-rychlostní manuální převodovky. Na přání je možný pohon na všechna kola.
V roce 2000 byly představeny varianty Familia Van a Familia Business Wagon.
V roce 2001 byla celá řada aktualizována, a došlo k vyostření stylingu auta, revizi zavěšení a přidání nového audio systému.
Zároveň byla představena sportovní limitovaná edice Protegé MP3 pro Severní Ameriku. Jméno bylo mimo jiné odvozeno od stereo systému Kenwood. Této limitované edice bylo vyrobeno pouze 1 500 kusů, 1 000 v modré barvě a 500 ve žluté barvě.
Dále byla na trh uvedena verze kombi pod jménem Protegé5.
V roce 2002 byly všechny varianty Protegé doplněny o motor o objemu 2.0 l.
O rok později, v roce 2003 Mazdaspeed představila Mazdaspeed Protegé, aktualizovanou verzi Protegé MP3.
Mazda 323 osmé generace se prodávala také pod jmény Mazda Genki, Mazda Allegro a Ford Activa, a byla příbuzná k modelům Mazda Premacy, Ford Ixion, Ford Laser, Ford Lynx a FAW Haima Family. Osmá generace auta se stále vyráběla v Taiwanu jako Mazda Genki (prodávaná jako hatchback a sedan), a v některých jihoafrických státech jako Mazda Allegro.
V Kolumbii pokračovala výroba Mazdy 323 do konce roku 2003, kde byla jedním z nejúspěšnějsích modelů.
Čínská společnost FAW Haima Automobile Co., Ltd. Produkovala aktualizovanou verzi 323 s názvem Haima Family.
V roce 2004 byla Mazda 323 nahrazena modelem Mazda Axela/Mazda3.
V nabídce osmé generace byly tyto motory:

  • 1,3 l B3-ME SOHC I4
  • 1,5 l ZL-DE DOHC I4
  • 1,5 l ZL-VE S-VT I4
  • 1,6 l ZM-DE DOHC I4
  • 1,8 l FP-DE DOHC I4
  • 2,0 l FS, 130 koní (97 kW)
  • 2,0 l FS-ZE (2001 Sport 20)
  • 2,0 l RF Diesel


Mezi přednosti Mazdy 323 patří zejména kvalitní dílenské zpracování, spolehlivost a dobré jízdný vlastnosti auta, atraktivní design exteriéru a dobré řešení prostoru interiéru.

Na závěr pár statistických údajů

V naší databázi je celkem 6 inzerátů vozidel značky Mazda 323.

Pro zajímavost, nejdražší auto značky Mazda 323 v naší databázi je vozidlo Mazda 323 1.3I, r.v. 2000. Cena, kterou za toto vozidlo prodejce v inzerátu požaduje je 35 900,- Kč.

Nejnovějším inzerátem značky Mazda 323 z naší nabídky, je inzerát na prodej auta Mazda 323 F 2,0 16V 96kw, r.v. 0. Chcete-li si pořídit svůj vlastní vůz značky Mazda 323, tak toto auto může být vaše za 34 900,- Kč.