Škoda Octavia je automobil nižší střední třídy vyráběný českou automobilkou Škoda od roku 1996.
Vývojové práce na voze začaly již v roce 1992, kdy vznikly první studie vozu kompaktní třídy na bázi Golfu III.
V roce 1993 byla vybrána nová koncernová platforma určená pro Golf IV (později se stala základem i pro Audi A3).
Tehdy začal skutečný vývoj Octavie. V roce 1994 byly postaveny a odzkoušeny první prototypy vozu Škoda Octavia.
První, kdo se oficiálně seznámil s novým vozem Škoda Octavia vyráběným v právě dokončené nové hale byli členové
poroty soutěže Evropské auto roku (4. dubna 1996). Původně měla být Škoda Octavia sestrojena podle italského návrhu,
který byl však Oddělením vývoje ve Škodě podstatně přepracován. Mimo jiné byl kladen velký důraz na bezpečnost vozu,
proto byl vůz vybaven nejen předními, ale také bočními airbagy, které byly dosud běžné ve vozech vyšších tříd.
Nový závod pro Octavii byl otevřen prezidentem Havlem 3. září 1996, kdy byla také oficiálně zahájená montáž.
Škoda Octavia je dostupná v mnoha verzích. V roce 1998 byla oficiálně představena Škoda Octavia Combi, o rok později
následovaná Octavií Combi ve verzi 4x4. V roce 2000 proběhla modernizace Škody Octavie do dnešní podoby, a zároveň
se představila luxusní verze vozu - Laurin a Klement. V roce 2001 byl na trh uveden liftback, a sportovní model RS ¨
s výkonem 132kW (180 koní), v roce 2003 bylo RS doplněno i o variantu combi.
Škoda Octavia - historie značky auta (dokončení článku) »