BMW řady 5 (anglicky BMW 5 Series) je řada výkonných automobilů ze segmentu vyšší střední třídy, vyráběná německou automobilkou BMW od roku 1972.
V současnosti se vyrábí již jeho šestá generace v karosářských variantách sedan a kombi. BMW řady 5 nahradil svého předchůdce BMW New Six.
Dne 29. ledna roku 2008, bylo vyrobené 5 000 000 auto BMW řady 5 – jednalo se o vůz ve verzi 530d sedan v uhlově černé metalíze.
Výroba BMW řady 5 probíhala v továrnách v německém Dingolfingu, v Toluce v Mexiku, v Chennai v Indii, v Cairu v Egyptě, v Shenyang v Číně, v Jakartě v Indonésii,
v Kaliningradské oblasti v Rusku, poblíž egyptské Káhiry - ve městě 6th of October City, v Teheránu v Iránu, v Manaus v Brazílii a v Shah Alam v Malaysii.
Své jméno dostala řada 5 díky tomu, že byla pátou z nových sérií vozů po éře V-8 a Isetty.
Předchozí modely byly 700, New Class, New Six 2500/2800/Bavaria a CS.
Design karoserie byl vytvořen Marcellem Gandinim a byl založený na modelu Bertone 1970 BMW Garmisch 2002ti. Gandini také vytvořil Fiat 132 a Alfa Romeo Alfetta,
dvě další auta, která mají podobný design.
K dnešnímu dni bylo vytvořeno šest generací páté řady, aby se jednotlivé modely z bohaté historie řady 5 odlišily, v dalším textu se často odkazujeme
na typová čísla jejich podvozků (EXX nebo FXX).
Pátou sérií začala tradice BMW pojmenování třemi číslicemi. První číslice (v daném případě 5) reprezentuje model a další dvě číslice (většinou) představují velikost
motoru v decilitrech, což je hlavní rozlišující rozdíl.
Další přidaná čísla na konci mohou definovat druh paliva (benzín nebo nafta), motor, převodovku a karoserie. Písmeno „i“ původně označuje injekci paliva.
BMW řady 5 - historie značky auta (dokončení článku) »