Recenze Daewoo Matiz 0,8
“Nenáročné auto, hodně vydrží, příliš úzké”

Autor recenze: Mulit (51 let),
Moravskoslezský kraj
všechny recenze tohoto autora

Rok výroby:2000 Typ motoru: Stav km při koupi:5 km Stav km nyní:198 000 km Způsob řazení: Jak dlouho auto používáte? 15 let Palivo: Benzín Průměrná spotřeba: 5,3 l/100 km Vloženo: 21. 7. 2023

Hodnocení inzerátu: 35 Hodnocení recenze

Hodnocení vozidla autorem 6.2

Spolehlivost

5
 

Jízdní vlastnosti

4
 

Komfort

7
 

Provozní náklady

8
 

Náhradní díly

7
 
(1 = neuspokojivá!, 10 = vynikající!)

Informace od autora recenze

Koupili byste další auto tohoto výrobce? ne

Silné stránky

nízká spotřeba
pěkný vzhled

Slabé stránky

úzký rozchod kol, auto se naklání
citlivost na boční vítr, auto je nestabilní

Závady a opravy na autě

Koroze karosérie, zejména prahy, dveře, zadní blatníky


Hodnocení a zkušenosti s autem

Měl jsem dva Matizy. Slabší 0,8 a silnější 1,0. Ten slabší měl menší spotřebu asi o půl litru. Akcelerace byla podobná, litrový motor lépe držel ve stoupání do kopce. Měl kW i Nm navíc, a to se pochopitelně projevilo hlavně při jízdě do kopce. Na rovince a z kopce rozdíl minimální. Auto se příjemně řídí, se servem je to balada, bez serva to taky jde. Tříválec má lepší zvuk. Podle mě má tříválcový Matiz nejlepší zvuk motoru ze všech aut vůbec. Tříválce jsem vlastnil od novoty až do konce, celkem skoro 200 tis. km a 15 let provozu, takže o Matizech toho vím opravdu hodně. :-) Druhého Matize litrového jsem měl 4 roky. První Matiz zrezivěl, druhý Matiz jsem naboural. Jsou to fajn auta, mám hodně vzpomínek, spousta nostalgie, hlavně když si vybavím všechny ty výlety... Auto není jen spotřební zboží, auto má tak trochu i duši a něco jako individualitu. :-) Je to samozřejmě nadsázka. Matizy jsou super na parkování, do města. Velmi praktické auto, dá se tím vozit i stavební materiál. Jedinou nevýhodu spatřuji v úzkém rozchodu kol. Toyota Aygo nebo Renault Twingo jsou o 12 cm širší, a to je obrovsky poznat. Zdá se to detail? Jen 12cm? No u auta to má zásadní rozdíl na jízdní vlastnosti. To je jediná věc, kterou jihokorejští inženýři nedomysleli. Nikdy jsem nepochopil, proč udělali Matize tak úzkého. Tím pádem se nakláněl a byl citlivý na boční vítr. Ale jinak motory super - krátké převody, zvuk jak v závodním autě. :-) Jak říkám, nostalgie. :-)

Přečetli jste recenzi, teď ji můžete ohodnotit: Hodnocení inzerátu: 35


Komentáře uživatelů k recenzi Daewoo Matiz

Vložit komentář

Výhoda úzké kabiny

Výhodou Matize bylo, že proklouzl mezerou, kde jiná auta ne a že díky úzké kabině nebylo třeba otáčet hlavou do zpětných zrcátek na dveřích, protože byly v zorném úhlu očí řidiče.

22.06.2025 | 19:32:41 | Mulit  | 82.202.114.* Reagovat

Užitečná hmotnost kolíněte bez výbavy je asi 390 kg. Zde sice bez sedadla, ale jistě byl náklad něčím podložen, to také váží, plus řidič a je to na hraně nebo spíš už za. K tomu ty ekopřevody a je to na spálení spojky. Zkrátka nákupní taška není na úplně každý nákup...

30.05.2025 | 10:19:14 | Ital  | 89.24.43.* Reagovat

Předpokládám, že nakládka neprobíhala ve vzduchoprázdnu, takže kdo to viděl, musel se hódně bavit...Já jsem takhle jednou vezl v Notu a Splashi rozkládací rohovou sedačku (gauč) s úložným prostorem. Tam zas ty krabice byly objemově náročnější. Všechno se nevešlo a s Notem jsem musel jet 2x (skoro 30 km do prodejny a zase zpět). Pořád to bylo jednodušší, než si půjčovat dodávku. Prodavač, když zjistil, čím to povezu, jen prohodil: tak hodně štěstí :0) S tím kolínětem bych teda taky jel 2x, i kdyby se ty tvárnice vešly najednou. Odvézt se dá leccos v lecčems. Pamatuji Fábii 1.0 Junior s dřívím až po střechu. Taky toho měla dost, ale krátké převody, ani moc nehekala. Kolíně je nákupní taška a na náklaďák to nepředěláš ani bez předního sedadla... Ještě žes nepotkal nějakého orgána, ten by nevěřil. :0)

30.05.2025 | 09:04:51 |  Ital  | 89.24.43.* Reagovat

RE:

Náklad jsem nepodložil. :-) Snad se podlaha neprotlačila. :-) Jinak Itale, ty jsi génius. Vždycky na všechno přijdeš. Mě to nenapadlo, že to je těmi převody. No jasně, že máš pravdu! Matiz měl krátké převody, proto si s tím nákladem poradil. Ale Kolíně má dlouhé převody. Proto se Matiz dal použít jako nákladní auto a Kolíně moc ne. Jinak jsem to vezl jen kousek, přesně 1200 m. Stavebniny jsou dole v obci a já jsem to vezl jen ke mně domů do svahu.

30.05.2025 | 16:22:57 | Mulit  | 149.102.244.* Reagovat

RE:

Tak génius nejsem jistě a rozhodně na vše nepřijdu, ale s těmi převody je to jasné. Pokud vydrží zbytek vozu, pak je to o převodech. Vezmi si, jak slabé motory mají některé traktory. Sice jsou to traktoroidní diesely s poměrně velkými válci a zdvihem, které táhnou vocpoda, nicméně výkon je kolikrát směšný. Vše je dáno převody a dnes i přeplňováním. Zetor začínal kdysi s dvouválcem na 25k (když pominu téměř asi nevyráběný jednoválec 15k). Teprve postupně se navyšovalo na čtyřválec 40k, 50k a když přišel koncem šedesátých let Crystal 80 s jeho 78k, to byla bomba. Dnes takový výkon mají i minivozy v základu. Tzv. unifikovaná řada I, to jsou ty již nevyráběné, zatím všudypřítomné staré menší červené Zetory (např. novější řady 70,72,77,73) na tomto výkonu končily i s turbem. Pokud to má maximálku 30 km/h a další převody pomalejší, ještě redukci a další redukci, utáhne to barák, jenomže pomalu.

30.05.2025 | 20:11:32 | Ital  | 89.24.43.* Reagovat

RE:

Máš pravdu. U toho Matize je to jednak krátkými převody a také tím, že je to navzdory své malé šířce pětimístný vůz. Tudíž vzadu uvezl tři osoby. No a kdybych ho naložil těmi betonovými tvárnicemi, tak by si tak dolů nesedl. Zkrátka vydržel toho víc. Možná to dělaly i hrubší pružiny.

31.05.2025 | 13:27:07 | Mulit  | 185.180.222.* Reagovat

RE:

Umělá inteligence píše, že zpřevodováním do krátka je lepší kroutící moment na kolech. Aha, takže kromě kroutícího momentu motoru se díky zpřevodování a použité velikosti kola dosáhne různý kroutící moment na kolech. Hele, v tom případě to japonští soudruzi fakt přehnali s těmi ekopřevody. To je tak na dálnici.

31.05.2025 | 13:43:29 | Mulit  | 185.180.222.* Reagovat

RE:

Ano, jak už jsem tu někde psal, kolínská trojka městských vozíků je zpřevodováním vhodná spíš na dálnici.

31.05.2025 | 19:06:36 |  Ital  | 89.24.59.* Reagovat

RE:

Ano, jak už jsem tu někde psal, kolínská trojka městských vozíků je zpřevodováním vhodná spíš na dálnici.

31.05.2025 | 19:07:31 |  Ital  | 89.24.59.* Reagovat

Dneska jsem v Kolíněti vezl 14 betonových překladů

https://1iq.cz/img/y9zPz/6F6fu.jpg

a auto nechtělo jet. Nakloněné na pravou stranu, sedlo si to skoro nadoraz, do kopce nešlo jet na dvojku, musel jsem na jedničku. Tohle mě překvapilo. C1 je se jako pracovní auto pro stavební materiál používat nedá. Zatímco do Matize se dalo naložit, co se jen vešlo a nikdy neklesl nadoraz. Matiz ani neměl problémy, že by při tak velkém zatížení netáhl. V Matizovi jsem odvozil velké trámy a desky z pily, kachle, pytle cementu, proste Matize jsem nešetřil. Vydržel všechno. Matiz byl asi nejvíce podceňované auto, které kdy na trhu bylo. Naprosto univerzální a vydrželo jakékoli zacházení. To jsem dneska s rozpaky zjistil, jaké je Kolíně citlivka a s čím Matiz neměl problém, tak Kolíně prská, vzdoruje.

30.05.2025 | 01:41:59 | Mulit  | 82.202.114.* Reagovat

RE:

Je pravda, že pršelo, takže ty betonové tvárnice byly napity vodou, ale i tak. To auto prostě nechtělo jet. Schválně zítra zvážím, kolik jedna vážila. Na netu píšou, že 20 kg. Mokré asi víc, dejme tomu 22 kg. 22x 14 = 308 kg. Takže to je jako bych vezl 3 stokilové chlapy. To v Matizovi jsem vozil 400 kg i víc a nic to s ním nedělalo.

30.05.2025 | 01:53:08 | Mulit  | 82.202.114.* Reagovat

RE:

Nerad bych tě nařkl ze lži, ale tohle je takový blábol, že nemůžu jinak. Sorry.

31.05.2025 | 01:22:16 | Hesso  | 95.102.64.* Reagovat

RE:

Nemá to vliv na můj život, omlouvat se nemusíš. Nevím, kdo to píše, ani proč to píše, vlastně ani nic konkrétního nerozporuje, jen se za cosi omolouvá, prý nějaký blábol. Čili informační hodnot nula. Ale jak říkám - tohleto fakt nepřeskakuje přes net, ani to není infekční. Zůstalo to jen v tvé hlavě (ani nevíme co :-)). Měj se hezky, šmudlo. A zase napiš.

31.05.2025 | 13:23:33 | Mulit  | 185.180.222.* Reagovat

Jak to jezdilo

https://www.youtube.com/watch?v=xIUmHbdl6y0
Jezdilo to jako cca Felicie, ale Felicie byla o 100 tis kč dražší a brala o dva litry benzínu více. A to mi tehdy nedávalo smysl. Proč bych měl dávat o 100 tis víc za auto, které mi nebude akcelerovat líp, ale jen budu pokaždé muset koupit víc benzínu. Zkrátka rozhodl jsem se dobře. Určitě bych to i s odstupem 26 let neviděl jinak. Pamatuji se, jak tehdy v tom roce 1999, 2000 do mě všichni hučeli: Proč sis nekoupil Felicii, jako by to byla povinnost si kupovat, když to měli všichni vedle mě. A musel jsem vysvětlovat, proč ne Felicii a proč jo Matize. Nemám nic proti Feliciím, ale neviděl jsem důvod ji mít taky. Felicii měl v mém okolí každý a Matize nikdo. Přesto jsem to risknul. Postupně Matizů přibývalo a lidi se už toho přestali bát. Renault Twingo se nebáli a bylo tehdy časté, protože bylo evropské. A taky čtyřválec. Na Matize tehdy nadávali, že je to Korejec, tedy špatný a ještě tříválec. No Twingo ale opět papalo o litr benzínu více. Uprostřed mezi Matizem a Felicií. Nejlepší z hlediska spotřeby byl prostě Matiz. Korejci uměli vyrobit evidentně lepší motor než Francouzi a Češi (Němci). Protože Frantíci dokázali v případě Twinga dostat 40 - 43 kW z motoru o objemu 1,2 l. Škodováci z Felicie dostali 40, 43, 50 kW z motoru 1,2 l. Korejci dostali 38 kW z motoru 0,8 l. A to bylo něco fantastického v té době. Konec 90. let. Kdybych to přepočítal a ten samý motor zvětšili na objem 1,3 jako měla Felda, tak by Matiz s motorem 1,3 měl výkon 62 kW! Čili evidentně Korejci uměli proces spalování benzínu využít lépe! Matiz byl nesmyslně vysmívaný, ponižovaný, zatracovaný. Pamatuji se, co mi říkali před těmi 25 lety soused, bratranec a pod. Samé urážky a výsměch. To ti nepojede, je to jen tříválec, zabiješ se v tom, atd. Havárku jsem měl a nezabil jsem, jen naražené koleno a celou dobu jsem si užíval příjemné akcelerace a nízké spotřeby. Jediná moucha toho auta byla šířka. Auto mohlo být o pár cm širší, tím by získalo lepší levo-pravou stabilitu. Jinak ale to auto bylo zcela bezproblémové a všichni, co se mu tehdy smáli, se smáli leda svým předsudkům ve své hlavě.

21.05.2025 | 16:29:38 | Mulit  | 217.23.3.* Reagovat

Tak jsem se dočetl, že Matiz se vyráběl v licenci po celém světě. Nejdříve v domovské Koreji, pak v Maďarsku, v Polsku, v Číně, v Indii, v Latinské Americe, v postsovětských státech, atd. Byl to opravdu fenomén ve své době. Je to už čtvrt století zpátky. To to utíká. Auto legenda. A dočetl jsem se, že v Indii uvádějí u auto už celé desítky let kilometrový výkon. Kolik ujede auto km v jaké rychlosti na jaký kvalt. Indie je 1.4 miliardy lidí. Matiz na pátý rychlostní stupeň po rovině v rychlosti 60 - 90 km/h poskytuje fantastický kilometrový výkon kolem 25 km/l.

13.03.2025 | 02:06:39 | Mulit  | 82.202.114.* Reagovat

RE:

Pro většinu moderních osobních automobilů existuje optimální cestovní rychlost, při které motor podává nejlepší kilometrový výkon (tedy spotřebu paliva na jednotku ujeté vzdálenosti). Tato optimální rychlost závisí na konkrétním modelu auta a jeho konstrukci, ale obvykle se pohybuje v rozmezí 70–120 km/h. Při této rychlosti se motor pohybuje v optimálním rozsahu otáček, což znamená, že spotřeba paliva je relativně nízká a efektivita motoru je vysoká. Při jízdě vyšší rychlostí (například nad 130 km/h) se spotřeba paliva obvykle zvyšuje kvůli většímu odporu vzduchu a ztrátám při vyšších otáčkách motoru. Naopak při velmi nízké rychlosti (například pod 50 km/h) může motor také mít nižší účinnost, protože se nevyužívá optimální rozsah otáček.

13.03.2025 | 09:10:16 | Mulit  | 82.202.114.* Reagovat

RE:

U většiny osobních aut s benzínovým nebo naftovým motorem existuje optimální cestovní rychlost, při které je spotřeba paliva nejnižší. A ano, tato rychlost se často pohybuje kolem 90 km/h, a to s zařazeným vyšším rychlostním stupněm (obvykle 4. nebo 5., případně 6. u modernějších aut).

**Proč tomu tak je?**

Spotřeba paliva je ovlivněna několika faktory, z nichž nejdůležitější jsou:

* **Otáčky motoru:** Při nízkých otáčkách motor nemá dostatečný výkon a musí se více namáhat, aby udržel rychlost. Při příliš vysokých otáčkách zase spotřebovává zbytečně moc paliva. Optimální otáčky se obvykle pohybují v rozmezí, kde má motor nejvyšší točivý moment.
* **Aerodynamický odpor:** S rostoucí rychlostí exponenciálně roste aerodynamický odpor vzduchu. To znamená, že při dvojnásobné rychlosti je odpor čtyřnásobný. Proto je jízda vyšší rychlostí výrazně méně efektivní.
* **Valivý odpor:** Odpor pneumatik je relativně konstantní, ale s rostoucí rychlostí se mírně zvyšuje.
* **Ztráty v převodovce:** Při vyšších rychlostních stupních jsou ztráty v převodovce menší.

**90 km/h jako magická hranice:**

Rychlost kolem 90 km/h je často uváděna jako optimální, protože:

* **Motor pracuje v efektivním pásmu otáček:** Na vyšší rychlostní stupeň jsou otáčky motoru v optimálním rozmezí, kde má dostatek výkonu a zároveň není zbytečně vysoká spotřeba.
* **Aerodynamický odpor je ještě relativně nízký:** I když odpor roste s rychlostí, při 90 km/h ještě není tak dramatický jako při rychlostech nad 100 km/h.

13.03.2025 | 09:23:07 | Mulit  | 82.202.114.* Reagovat

Rychlosti

Matiz 1999 - 2000, O.8 38 kW

1 do 39
2 do 67
3 do 103
4 do 143
5 do 175

Matiz 2005 1.0 46 kW

1 do 39
2 do 68
3 do 104
4 do 137
5 do 176

09.03.2025 | 19:57:19 | Mulit  | 82.202.114.* Reagovat

RE: Rychlosti

https://www.automobile-catalog.com/performance/1999/557510/daewoo_matiz_0_8.html#gsc.tab=0

https://www.automobile-catalog.com/performance/2005/557570/daewoo_matiz_1_0_se.html#gsc.tab=0

09.03.2025 | 19:57:57 | Mulit  | 82.202.114.* Reagovat

RE: Rychlosti

To je zdroj, to prosím nemažte. Lze tam najít jakékoli další auto.

09.03.2025 | 19:59:07 | Mulit  | 82.202.114.* Reagovat

RE: Rychlosti

Tak tady se vysvětluje, proč mi to do toho kopce jezdilo v Matizu 1.0 na čtvrtý kvalt o tolik lépe, než v Matizu 0.8. Nejen kvůli rozdílu ve výkonu o 8 kW, ale tu čtverku měl litrový Matiz o něco níže.

No je to sranda, jak s odstupem mnoha let teprve až dodatečně jsem našel vědecké vysvětlení pro svoje tehdejší pocity, postřehy. :-)

09.03.2025 | 20:15:04 | Mulit  | 82.202.114.* Reagovat

RE: Rychlosti

Ještě abych vysvětlil, tak ten dlouhý táhlý kopec na té dálnici šlo vyjet na čtverku v rychlosti cca 120 km/h. No a litrový Matiz tu rychlost po celou dobu stoupání udržel, výjimečně to spadlo na 110 km/h pořád na čtvrtý kvalt. Zatímco Matiz 0.8 zpočátku na čtvrtý kvalt taky jel 120 km/h, ale po minutě to spadlo na 110, pak na 100, pak na 90 a to už jsem věděl, že se dusí a musím podřadit na trojku. No a přesně tohle soudruzi v Jižní Koreji nedomysleli. 0.8 bylo prostě do kopce málo. Po rovině žádný problém. Ale ty kopce...

09.03.2025 | 20:22:23 | Mulit  | 82.202.114.* Reagovat

RE: Rychlosti

Proč zrovna u slabšího Matize udělali delší čtverku - to je nelogická záhada. Hm....

09.03.2025 | 20:24:04 | Mulit  | 82.202.114.* Reagovat

RE: Rychlosti

Možná to vysvětlí rok výroby... Ta delší čtverka a slabší motory jsou první Matizy. První roky výroby. A pak zřejmě si lidi stěžovali, tak na urgence zákazníků přidali kW a zkrátili čtverku tak, aby byla silnější.

09.03.2025 | 20:27:28 | Mulit  | 82.202.114.* Reagovat

Neuvěřitelné

Dneska na parkovišti stál Matiz z doby před faceliftem. Už jsem to auto dlouho neviděl, tak jsem ho obcházel a teprve si uvědomil, jak je úzké.

06.01.2025 | 18:10:59 | Mulit  | 82.202.114.* Reagovat

Zimní pneu

Ještě zde zaznamenám (na věčnou památku) zkušenosti se zimními pneu. Bydlím na svahu, na začátku hor. Proto potřebuji nové nebo málo ojeté zimní pneu, aby měl jistotu, že vyjedu do kopce. Nejlepší záběr ve sněhu mají takové zimní pneu, jejichž vzor se podobá pneu z traktoru. To znamená větší mezery mezi lamelami. Tím se pneu dobře zakousne do sněhu. Jenže takové traktoristické pneu se rychleji sjíždějí. Pochopitelně. Mají méně gumové části, na každou lamelu je tak vyvíjen vyšší tlak, což vede k rychlejšímu opotřebení. Značka pneu nehraje roli. Know how firem je sdílené a výrobní postup téměř identický. I použité směsi na výrobu jsou de facto standardizované. Takže nejvýznamnější rozdíl je akorát v tom vzoru. V členění a hustotě lamel. No a právě ty traktoristické zabírají nejlíp, ale nejrychleji se opotřebují. Zatímco pneu, které mají menší mezery mezi lamelami, více gumové části, se sjíždějí o něco pomaleji. Je možno zvolit i kompromis.

27.12.2024 | 13:35:29 | Mulit  | 82.202.114.* Reagovat

RE: Zimní pneu

Není to tak jednoduché. Právě ve směsi pryže a jemných lamelách je zakopán pes. Např. zimní Micheliny nebývají traktoroidní a jistě to nebudou špatné zimní gumy. Nebo celoroční Matador MP62, které mají dobrý dezén, jsou na sněhu v pohodě, nebyl podstatný rozdíl proti slušné zimní gumě. Pak ale přišlo na namrzlé hladko a byl konec, šmytec. Nechytaly se. Neměly směs ani dostatek jemných lamel.

27.12.2024 | 15:06:20 |  Ital  | 37.48.11.* Reagovat

RE: Zimní pneu

Jo, to máš pravdu. Ve většině případů je to tak, jak píšeš. Ale já píšu o specifické situaci, že je napadlý sníh tady u nás, silničáři to nevypluhovali a já to mám vyjet do kopce. Na to byly ideální traktoristické pneu. Dobře se zahryzly do sněhu. Pamatuji si na ně. Koupil jsem je schválně takto a intuitivně. Ale jak už jsem psal, rychleji se sjížděly a přišlo mi to líto. Ono nejlepší jsou pak pneu s kovovými hroty, ale ty jsou v Česku zakázané. A lidi bydlí i dál v kopci, ještě nade mnou stovky metrů. Někteří s řetězy. Což je jen zvýraznění toho traktoroidního efektu.

27.12.2024 | 19:25:01 | Mulit  | 82.202.114.* Reagovat

Diskuse s AI

Měl jsem kdysi vůz Daewoo Matiz z roku 1999 a stávalo se mi, že když jsem stál na nerovném terénu, tak nešly zavřít zadní dveře. Auto se zřejmě mírně zdeformovalo. Je možné, že mělo slabou tuhost karoserie? Zajímavé, že jsem si pak koupil další Matiz z roku 2005 a ten už tento problém neměl a byl jakoby pevnější. Je to možné?
Editee:
Ano, váš postřeh je správný. Daewoo Matiz první generace (1998-2001) skutečně měl problémy s tuhostí karoserie, což bylo předmětem kritiky. Existuje několik důvodů:

1. První generace:
- Byla navržena s důrazem na nízké výrobní náklady
- Měla slabší konstrukci karoserie
- Používala tenčí plechy
- Vykazovala nižší torzní tuhost

2. Pozdější modely (po roce 2002):
- Prošly významnými vylepšeními konstrukce
- Byly použity kvalitnější materiály
- Došlo k zesílení nosných částí karoserie
- Celková tuhost karoserie byla zvýšena

To, že jste zaznamenal rozdíl mezi modelem z roku 1999 a 2005, je tedy naprosto logické. Druhá generace byla vylepšena právě v reakci na kritiku těchto nedostatků. Problém se zavíráním dveří na nerovném povrchu je typickým příznakem nedostatečné torzní tuhosti karoserie, kdy se celá konstrukce auta při stání na nerovném povrchu mírně kroutí.
Návštěvník:
Asi máš pravdu, protože se dívám do technických údajů, že Matiz z roku 1999 měl hmotnost 725 kg a Matiz z roku 2005 měl hmotnost 826 kg.
Editee:
Ano, ten rozdíl v hmotnosti o 101 kg mezi generacemi jasně potvrzuje, že novější model měl posílenou konstrukci. Vyšší hmotnost byla daní za lepší tuhost karoserie a celkovou bezpečnost vozu. Je to typický vývoj u automobilů - novější generace bývají těžší kvůli:

1. Zesílené konstrukci karoserie
2. Lepší bezpečnostní výbavě
3. Kvalitnějším materiálům
4. Robustnějším výztuhám

U Matizu to bylo o to významnější, že první generace byla opravdu postavena s důrazem na co nejnižší hmotnost a cenu, což se projevilo na její nižší tuhosti. Výrobce musel reagovat na kritiku a v další generaci tyto nedostatky řešil, i za cenu vyšší hmotnosti vozu.
Návštěvník:
A co Toyota Aygo a její trojčata Citroen C1 a Peugeot 107? Taky musel výrobce upravovat tuhost, nebo byla od počátku dobrá?
Editee:
Toyota Aygo a její sourozenci (C1 a 107) byli od počátku výroby v roce 2005 navrženi s dobrou tuhostí karoserie. Na rozdíl od Matizu zde nebyl problém s nedostatečnou tuhostí, který by bylo potřeba řešit v průběhu výroby. Důvody jsou:

1. Modernější doba vývoje
- V roce 2005 už byly požadavky na bezpečnost a tuhost mnohem přísnější než v 90. letech
- Toyota měla více zkušeností s vývojem malých vozů

2. Vyspělejší technologie výroby
- Použití vysokopevnostních ocelí
- Lepší svařovací technologie
- Kvalitnější materiály

3. Společný vývoj
- Na vývoji spolupracovaly tři významné automobilky
- Větší rozpočet na vývoj
- Přísnější testování

Když v roce 2014 přišla druhá generace, došlo samozřejmě k dalším vylepšením, ale nešlo o nápravu nedostatků jako u Matizu, ale o přirozený vývoj a modernizaci.

25.12.2024 | 15:25:35 | Mulit  | 82.202.114.* Reagovat

RE: Diskuse s AIp8c7

Ty seš spisovatel....:-)))

27.12.2024 | 10:03:48 | Vašek  | 31.30.174.* Reagovat

Včera jsem jel za autem, jehož řidič byl extrémně nerozhodný a bojácný. Chtěl z hlavní silnice odbočit doleva do vedlejší a váhal, pouštěl stále další a další auta v protisměru. Vytvořila se za ním řada, někteří už troubili. Já jsem byl první v řadě. Kdybych měl Matize, tak ho zprava objedu. Mezi obrubníkem a tím autem byla škvíra, kterou by Matiz projel. Bohužel C1 je o 12 cm širší a neprojede. :-) Tak jsem to musel vydržet. Ale vzpomněl jsem si na Matize s určitou nostalgií. To úzké auto mělo i své výhody. :-)

24.12.2024 | 12:31:15 | Mulit  | 82.202.114.* Reagovat

Snad kompletní seznam

Seznam malých aut této kategorie:

1. Smart ForTwo
2. Japonská trojčata: Toyota Aygo, Citroën C1, Peugeot 107
3. Německá trojčata: VW Up, Seat Mii, Škoda Citigo
4. Hyundai i10
5. Kia Picanto
6. Suzuki Alto
7. Daewoo Matiz, později Chevrolet Spark
8. Fiat 500
9. Opel Agila
10. Suzuki Splash
11. Nissan Pixo
12. Renault Twingo
13. Ford Ka
14. Fiat Seicento
15. Fiat Panda

19.12.2024 | 16:40:57 | Mulit  | 82.202.114.* Reagovat

RE: Snad kompletní seznam

Přece jen jsem na něco zapomněl: Hyundai Atos

19.12.2024 | 16:45:14 | Mulit  | 82.202.114.* Reagovat

RE: Snad kompletní seznam

Atos je dvojče Picanta, resp. asi naopak. To zařazení do kategorií je trochu ošidné. V tom seznamu stojí vedle sebe Smart se 2,7 m délky a Splash se 3,77 m délky. To už je rozdíl ne jedné kategorie, ale rovnou dvou. Ano, dělá to extrémní zkrácení Smartu a Splash, tzv. MiniMPV, je rozměry už malý vůz kat. B.

19.12.2024 | 20:27:41 | Ital  | 37.48.58.* Reagovat

RE: Snad kompletní seznam

Vedle Smarta občas parkuju a tohle by pro mě už bylo málo, jelikož potřebuji občas tři sedadla, převážím ještě dva lidi. No a někdy vozí, větší nákupy. Plus by mi vadil krátký rozvor. Tak zkrácené auto už pro mě není praktické. Ale někomu může vyhovovat. A Splash budu muset škrtnout ze seznamu. Díky za upozornění. To mi našla AI, nekontroloval jsem to. :-)

19.12.2024 | 22:28:40 | Mulit  | 82.202.114.* Reagovat

RE: Snad kompletní seznam

A dále např. Daihatsu Cuore, Daihatsu Sirion nebo Subaru Justy, Toyota IQ nebo Aston Martin Cygnet, krátké verze Mini, vynechávám malé elektromobily. Ta tzv. umělá inteligence zatím nefunguje moc dobře ani jako rychlý vyhledávač. Chce to čas, stejně jako ty elektromobily, jako ty elektromobily...

15.03.2025 | 09:56:45 | Ital  | 78.80.31.* Reagovat

Vzpomínky

Bylo to fajn auto, velmi zábavné ho řídit. Jen ten rozchod kol byl extrémně úzký. Divím se, že jsem se za 19 let ježdění s Matizy nepřevrátil na bok. Levo pravá stabilita nejmenší z aut, co znám. A možná proto tak dobrodružné. :-)

13.09.2023 | 21:01:43 | Mulit  | 82.202.114.* Reagovat