Rok výroby:2000Typ motoru:Stav km při koupi:5 kmStav km nyní:198 000 kmZpůsob řazení:Jak dlouho auto používáte?15 letPalivo:BenzínPrůměrná spotřeba:5,3 l/100 kmVloženo:21. 7. 2023
úzký rozchod kol, auto se naklání citlivost na boční vítr, auto je nestabilní
Závady a opravy na autě
Koroze karosérie, zejména prahy, dveře, zadní blatníky
Hodnocení a zkušenosti s autem
Měl jsem dva Matizy. Slabší 0,8 a silnější 1,0. Ten slabší měl menší spotřebu asi o půl litru. Akcelerace byla podobná, litrový motor lépe držel ve stoupání do kopce. Měl kW i Nm navíc, a to se pochopitelně projevilo hlavně při jízdě do kopce. Na rovince a z kopce rozdíl minimální. Auto se příjemně řídí, se servem je to balada, bez serva to taky jde. Tříválec má lepší zvuk. Podle mě má tříválcový Matiz nejlepší zvuk motoru ze všech aut vůbec. Tříválce jsem vlastnil od novoty až do konce, celkem skoro 200 tis. km a 15 let provozu, takže o Matizech toho vím opravdu hodně. :-) Druhého Matize litrového jsem měl 4 roky. První Matiz zrezivěl, druhý Matiz jsem naboural. Jsou to fajn auta, mám hodně vzpomínek, spousta nostalgie, hlavně když si vybavím všechny ty výlety... Auto není jen spotřební zboží, auto má tak trochu i duši a něco jako individualitu. :-) Je to samozřejmě nadsázka. Matizy jsou super na parkování, do města. Velmi praktické auto, dá se tím vozit i stavební materiál. Jedinou nevýhodu spatřuji v úzkém rozchodu kol. Toyota Aygo nebo Renault Twingo jsou o 12 cm širší, a to je obrovsky poznat. Zdá se to detail? Jen 12cm? No u auta to má zásadní rozdíl na jízdní vlastnosti. To je jediná věc, kterou jihokorejští inženýři nedomysleli. Nikdy jsem nepochopil, proč udělali Matize tak úzkého. Tím pádem se nakláněl a byl citlivý na boční vítr. Ale jinak motory super - krátké převody, zvuk jak v závodním autě. :-) Jak říkám, nostalgie. :-)
Ještě zde zaznamenám (na věčnou památku) zkušenosti se zimními pneu. Bydlím na svahu, na začátku hor. Proto potřebuji nové nebo málo ojeté zimní pneu, aby měl jistotu, že vyjedu do kopce. Nejlepší záběr ve sněhu mají takové zimní pneu, jejichž vzor se podobá pneu z traktoru. To znamená větší mezery mezi lamelami. Tím se pneu dobře zakousne do sněhu. Jenže takové traktoristické pneu se rychleji sjíždějí. Pochopitelně. Mají méně gumové části, na každou lamelu je tak vyvíjen vyšší tlak, což vede k rychlejšímu opotřebení. Značka pneu nehraje roli. Know how firem je sdílené a výrobní postup téměř identický. I použité směsi na výrobu jsou de facto standardizované. Takže nejvýznamnější rozdíl je akorát v tom vzoru. V členění a hustotě lamel. No a právě ty traktoristické zabírají nejlíp, ale nejrychleji se opotřebují. Zatímco pneu, které mají menší mezery mezi lamelami, více gumové části, se sjíždějí o něco pomaleji. Je možno zvolit i kompromis.
Není to tak jednoduché. Právě ve směsi pryže a jemných lamelách je zakopán pes. Např. zimní Micheliny nebývají traktoroidní a jistě to nebudou špatné zimní gumy. Nebo celoroční Matador MP62, které mají dobrý dezén, jsou na sněhu v pohodě, nebyl podstatný rozdíl proti slušné zimní gumě. Pak ale přišlo na namrzlé hladko a byl konec, šmytec. Nechytaly se. Neměly směs ani dostatek jemných lamel.
Jo, to máš pravdu. Ve většině případů je to tak, jak píšeš. Ale já píšu o specifické situaci, že je napadlý sníh tady u nás, silničáři to nevypluhovali a já to mám vyjet do kopce. Na to byly ideální traktoristické pneu. Dobře se zahryzly do sněhu. Pamatuji si na ně. Koupil jsem je schválně takto a intuitivně. Ale jak už jsem psal, rychleji se sjížděly a přišlo mi to líto. Ono nejlepší jsou pak pneu s kovovými hroty, ale ty jsou v Česku zakázané. A lidi bydlí i dál v kopci, ještě nade mnou stovky metrů. Někteří s řetězy. Což je jen zvýraznění toho traktoroidního efektu.
Měl jsem kdysi vůz Daewoo Matiz z roku 1999 a stávalo se mi, že když jsem stál na nerovném terénu, tak nešly zavřít zadní dveře. Auto se zřejmě mírně zdeformovalo. Je možné, že mělo slabou tuhost karoserie? Zajímavé, že jsem si pak koupil další Matiz z roku 2005 a ten už tento problém neměl a byl jakoby pevnější. Je to možné? Editee: Ano, váš postřeh je správný. Daewoo Matiz první generace (1998-2001) skutečně měl problémy s tuhostí karoserie, což bylo předmětem kritiky. Existuje několik důvodů:
1. První generace: - Byla navržena s důrazem na nízké výrobní náklady - Měla slabší konstrukci karoserie - Používala tenčí plechy - Vykazovala nižší torzní tuhost
2. Pozdější modely (po roce 2002): - Prošly významnými vylepšeními konstrukce - Byly použity kvalitnější materiály - Došlo k zesílení nosných částí karoserie - Celková tuhost karoserie byla zvýšena
To, že jste zaznamenal rozdíl mezi modelem z roku 1999 a 2005, je tedy naprosto logické. Druhá generace byla vylepšena právě v reakci na kritiku těchto nedostatků. Problém se zavíráním dveří na nerovném povrchu je typickým příznakem nedostatečné torzní tuhosti karoserie, kdy se celá konstrukce auta při stání na nerovném povrchu mírně kroutí. Návštěvník: Asi máš pravdu, protože se dívám do technických údajů, že Matiz z roku 1999 měl hmotnost 725 kg a Matiz z roku 2005 měl hmotnost 826 kg. Editee: Ano, ten rozdíl v hmotnosti o 101 kg mezi generacemi jasně potvrzuje, že novější model měl posílenou konstrukci. Vyšší hmotnost byla daní za lepší tuhost karoserie a celkovou bezpečnost vozu. Je to typický vývoj u automobilů - novější generace bývají těžší kvůli:
1. Zesílené konstrukci karoserie 2. Lepší bezpečnostní výbavě 3. Kvalitnějším materiálům 4. Robustnějším výztuhám
U Matizu to bylo o to významnější, že první generace byla opravdu postavena s důrazem na co nejnižší hmotnost a cenu, což se projevilo na její nižší tuhosti. Výrobce musel reagovat na kritiku a v další generaci tyto nedostatky řešil, i za cenu vyšší hmotnosti vozu. Návštěvník: A co Toyota Aygo a její trojčata Citroen C1 a Peugeot 107? Taky musel výrobce upravovat tuhost, nebo byla od počátku dobrá? Editee: Toyota Aygo a její sourozenci (C1 a 107) byli od počátku výroby v roce 2005 navrženi s dobrou tuhostí karoserie. Na rozdíl od Matizu zde nebyl problém s nedostatečnou tuhostí, který by bylo potřeba řešit v průběhu výroby. Důvody jsou:
1. Modernější doba vývoje - V roce 2005 už byly požadavky na bezpečnost a tuhost mnohem přísnější než v 90. letech - Toyota měla více zkušeností s vývojem malých vozů
2. Vyspělejší technologie výroby - Použití vysokopevnostních ocelí - Lepší svařovací technologie - Kvalitnější materiály
3. Společný vývoj - Na vývoji spolupracovaly tři významné automobilky - Větší rozpočet na vývoj - Přísnější testování
Když v roce 2014 přišla druhá generace, došlo samozřejmě k dalším vylepšením, ale nešlo o nápravu nedostatků jako u Matizu, ale o přirozený vývoj a modernizaci.
Včera jsem jel za autem, jehož řidič byl extrémně nerozhodný a bojácný. Chtěl z hlavní silnice odbočit doleva do vedlejší a váhal, pouštěl stále další a další auta v protisměru. Vytvořila se za ním řada, někteří už troubili. Já jsem byl první v řadě. Kdybych měl Matize, tak ho zprava objedu. Mezi obrubníkem a tím autem byla škvíra, kterou by Matiz projel. Bohužel C1 je o 12 cm širší a neprojede. :-) Tak jsem to musel vydržet. Ale vzpomněl jsem si na Matize s určitou nostalgií. To úzké auto mělo i své výhody. :-)
1. Smart ForTwo 2. Japonská trojčata: Toyota Aygo, Citroën C1, Peugeot 107 3. Německá trojčata: VW Up, Seat Mii, Škoda Citigo 4. Hyundai i10 5. Kia Picanto 6. Suzuki Alto 7. Daewoo Matiz, později Chevrolet Spark 8. Fiat 500 9. Opel Agila 10. Suzuki Splash 11. Nissan Pixo 12. Renault Twingo 13. Ford Ka 14. Fiat Seicento 15. Fiat Panda
Atos je dvojče Picanta, resp. asi naopak. To zařazení do kategorií je trochu ošidné. V tom seznamu stojí vedle sebe Smart se 2,7 m délky a Splash se 3,77 m délky. To už je rozdíl ne jedné kategorie, ale rovnou dvou. Ano, dělá to extrémní zkrácení Smartu a Splash, tzv. MiniMPV, je rozměry už malý vůz kat. B.
Vedle Smarta občas parkuju a tohle by pro mě už bylo málo, jelikož potřebuji občas tři sedadla, převážím ještě dva lidi. No a někdy vozí, větší nákupy. Plus by mi vadil krátký rozvor. Tak zkrácené auto už pro mě není praktické. Ale někomu může vyhovovat. A Splash budu muset škrtnout ze seznamu. Díky za upozornění. To mi našla AI, nekontroloval jsem to. :-)
Bylo to fajn auto, velmi zábavné ho řídit. Jen ten rozchod kol byl extrémně úzký. Divím se, že jsem se za 19 let ježdění s Matizy nepřevrátil na bok. Levo pravá stabilita nejmenší z aut, co znám. A možná proto tak dobrodružné. :-)
Komentáře uživatelů k recenzi Daewoo Matiz
Neuvěřitelné
Dneska na parkovišti stál Matiz z doby před faceliftem. Už jsem to auto dlouho neviděl, tak jsem ho obcházel a teprve si uvědomil, jak je úzké.
06.01.2025 | 18:10:59 | Mulit | 82.202.114.* Reagovat
Zimní pneu
Ještě zde zaznamenám (na věčnou památku) zkušenosti se zimními pneu. Bydlím na svahu, na začátku hor. Proto potřebuji nové nebo málo ojeté zimní pneu, aby měl jistotu, že vyjedu do kopce. Nejlepší záběr ve sněhu mají takové zimní pneu, jejichž vzor se podobá pneu z traktoru. To znamená větší mezery mezi lamelami. Tím se pneu dobře zakousne do sněhu. Jenže takové traktoristické pneu se rychleji sjíždějí. Pochopitelně. Mají méně gumové části, na každou lamelu je tak vyvíjen vyšší tlak, což vede k rychlejšímu opotřebení. Značka pneu nehraje roli. Know how firem je sdílené a výrobní postup téměř identický. I použité směsi na výrobu jsou de facto standardizované. Takže nejvýznamnější rozdíl je akorát v tom vzoru. V členění a hustotě lamel. No a právě ty traktoristické zabírají nejlíp, ale nejrychleji se opotřebují. Zatímco pneu, které mají menší mezery mezi lamelami, více gumové části, se sjíždějí o něco pomaleji. Je možno zvolit i kompromis.
27.12.2024 | 13:35:29 | Mulit | 82.202.114.* Reagovat
RE: Zimní pneu
Není to tak jednoduché. Právě ve směsi pryže a jemných lamelách je zakopán pes. Např. zimní Micheliny nebývají traktoroidní a jistě to nebudou špatné zimní gumy. Nebo celoroční Matador MP62, které mají dobrý dezén, jsou na sněhu v pohodě, nebyl podstatný rozdíl proti slušné zimní gumě. Pak ale přišlo na namrzlé hladko a byl konec, šmytec. Nechytaly se. Neměly směs ani dostatek jemných lamel.
27.12.2024 | 15:06:20 | Ital | 37.48.11.* Reagovat
RE: Zimní pneu
Jo, to máš pravdu. Ve většině případů je to tak, jak píšeš. Ale já píšu o specifické situaci, že je napadlý sníh tady u nás, silničáři to nevypluhovali a já to mám vyjet do kopce. Na to byly ideální traktoristické pneu. Dobře se zahryzly do sněhu. Pamatuji si na ně. Koupil jsem je schválně takto a intuitivně. Ale jak už jsem psal, rychleji se sjížděly a přišlo mi to líto. Ono nejlepší jsou pak pneu s kovovými hroty, ale ty jsou v Česku zakázané. A lidi bydlí i dál v kopci, ještě nade mnou stovky metrů. Někteří s řetězy. Což je jen zvýraznění toho traktoroidního efektu.
27.12.2024 | 19:25:01 | Mulit | 82.202.114.* Reagovat
Diskuse s AI
Měl jsem kdysi vůz Daewoo Matiz z roku 1999 a stávalo se mi, že když jsem stál na nerovném terénu, tak nešly zavřít zadní dveře. Auto se zřejmě mírně zdeformovalo. Je možné, že mělo slabou tuhost karoserie? Zajímavé, že jsem si pak koupil další Matiz z roku 2005 a ten už tento problém neměl a byl jakoby pevnější. Je to možné?
Editee:
Ano, váš postřeh je správný. Daewoo Matiz první generace (1998-2001) skutečně měl problémy s tuhostí karoserie, což bylo předmětem kritiky. Existuje několik důvodů:
1. První generace:
- Byla navržena s důrazem na nízké výrobní náklady
- Měla slabší konstrukci karoserie
- Používala tenčí plechy
- Vykazovala nižší torzní tuhost
2. Pozdější modely (po roce 2002):
- Prošly významnými vylepšeními konstrukce
- Byly použity kvalitnější materiály
- Došlo k zesílení nosných částí karoserie
- Celková tuhost karoserie byla zvýšena
To, že jste zaznamenal rozdíl mezi modelem z roku 1999 a 2005, je tedy naprosto logické. Druhá generace byla vylepšena právě v reakci na kritiku těchto nedostatků. Problém se zavíráním dveří na nerovném povrchu je typickým příznakem nedostatečné torzní tuhosti karoserie, kdy se celá konstrukce auta při stání na nerovném povrchu mírně kroutí.
Návštěvník:
Asi máš pravdu, protože se dívám do technických údajů, že Matiz z roku 1999 měl hmotnost 725 kg a Matiz z roku 2005 měl hmotnost 826 kg.
Editee:
Ano, ten rozdíl v hmotnosti o 101 kg mezi generacemi jasně potvrzuje, že novější model měl posílenou konstrukci. Vyšší hmotnost byla daní za lepší tuhost karoserie a celkovou bezpečnost vozu. Je to typický vývoj u automobilů - novější generace bývají těžší kvůli:
1. Zesílené konstrukci karoserie
2. Lepší bezpečnostní výbavě
3. Kvalitnějším materiálům
4. Robustnějším výztuhám
U Matizu to bylo o to významnější, že první generace byla opravdu postavena s důrazem na co nejnižší hmotnost a cenu, což se projevilo na její nižší tuhosti. Výrobce musel reagovat na kritiku a v další generaci tyto nedostatky řešil, i za cenu vyšší hmotnosti vozu.
Návštěvník:
A co Toyota Aygo a její trojčata Citroen C1 a Peugeot 107? Taky musel výrobce upravovat tuhost, nebo byla od počátku dobrá?
Editee:
Toyota Aygo a její sourozenci (C1 a 107) byli od počátku výroby v roce 2005 navrženi s dobrou tuhostí karoserie. Na rozdíl od Matizu zde nebyl problém s nedostatečnou tuhostí, který by bylo potřeba řešit v průběhu výroby. Důvody jsou:
1. Modernější doba vývoje
- V roce 2005 už byly požadavky na bezpečnost a tuhost mnohem přísnější než v 90. letech
- Toyota měla více zkušeností s vývojem malých vozů
2. Vyspělejší technologie výroby
- Použití vysokopevnostních ocelí
- Lepší svařovací technologie
- Kvalitnější materiály
3. Společný vývoj
- Na vývoji spolupracovaly tři významné automobilky
- Větší rozpočet na vývoj
- Přísnější testování
Když v roce 2014 přišla druhá generace, došlo samozřejmě k dalším vylepšením, ale nešlo o nápravu nedostatků jako u Matizu, ale o přirozený vývoj a modernizaci.
25.12.2024 | 15:25:35 | Mulit | 82.202.114.* Reagovat
RE: Diskuse s AIp8c7
Ty seš spisovatel....:-)))
27.12.2024 | 10:03:48 | Vašek | 31.30.174.* Reagovat
Včera jsem jel za autem, jehož řidič byl extrémně nerozhodný a bojácný. Chtěl z hlavní silnice odbočit doleva do vedlejší a váhal, pouštěl stále další a další auta v protisměru. Vytvořila se za ním řada, někteří už troubili. Já jsem byl první v řadě. Kdybych měl Matize, tak ho zprava objedu. Mezi obrubníkem a tím autem byla škvíra, kterou by Matiz projel. Bohužel C1 je o 12 cm širší a neprojede. :-) Tak jsem to musel vydržet. Ale vzpomněl jsem si na Matize s určitou nostalgií. To úzké auto mělo i své výhody. :-)
24.12.2024 | 12:31:15 | Mulit | 82.202.114.* Reagovat
Snad kompletní seznam
Seznam malých aut této kategorie:
1. Smart ForTwo
2. Japonská trojčata: Toyota Aygo, Citroën C1, Peugeot 107
3. Německá trojčata: VW Up, Seat Mii, Škoda Citigo
4. Hyundai i10
5. Kia Picanto
6. Suzuki Alto
7. Daewoo Matiz, později Chevrolet Spark
8. Fiat 500
9. Opel Agila
10. Suzuki Splash
11. Nissan Pixo
12. Renault Twingo
13. Ford Ka
14. Fiat Seicento
15. Fiat Panda
19.12.2024 | 16:40:57 | Mulit | 82.202.114.* Reagovat
RE: Snad kompletní seznam
Přece jen jsem na něco zapomněl: Hyundai Atos
19.12.2024 | 16:45:14 | Mulit | 82.202.114.* Reagovat
RE: Snad kompletní seznam
Atos je dvojče Picanta, resp. asi naopak. To zařazení do kategorií je trochu ošidné. V tom seznamu stojí vedle sebe Smart se 2,7 m délky a Splash se 3,77 m délky. To už je rozdíl ne jedné kategorie, ale rovnou dvou. Ano, dělá to extrémní zkrácení Smartu a Splash, tzv. MiniMPV, je rozměry už malý vůz kat. B.
19.12.2024 | 20:27:41 | Ital | 37.48.58.* Reagovat
RE: Snad kompletní seznam
Vedle Smarta občas parkuju a tohle by pro mě už bylo málo, jelikož potřebuji občas tři sedadla, převážím ještě dva lidi. No a někdy vozí, větší nákupy. Plus by mi vadil krátký rozvor. Tak zkrácené auto už pro mě není praktické. Ale někomu může vyhovovat. A Splash budu muset škrtnout ze seznamu. Díky za upozornění. To mi našla AI, nekontroloval jsem to. :-)
19.12.2024 | 22:28:40 | Mulit | 82.202.114.* Reagovat
Vzpomínky
Bylo to fajn auto, velmi zábavné ho řídit. Jen ten rozchod kol byl extrémně úzký. Divím se, že jsem se za 19 let ježdění s Matizy nepřevrátil na bok. Levo pravá stabilita nejmenší z aut, co znám. A možná proto tak dobrodružné. :-)
13.09.2023 | 21:01:43 | Mulit | 82.202.114.* Reagovat